آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مسئله گشایی اجتماعی، قدرت تصمیم گیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. روش پژوهش روش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه شامل دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از جامعه آماری خواهد بود،که به دو گروه گواه (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) جایگزین شده اند، روش نمونه گیری پژوهش به شیوه در دسترس انتخاب شد. برنامه آموزش ذهن آگاهی شامل آموزش مهارت هایی است که طی 8 جلسه و به مدت 45 دقیقه برگرفته از پروتکل ( فلیمینگ و کوکووسکی، 2013) به دانش آموزان داده شد و گروه کنترل نیز آموزشی دریافت نکردند. جهت تحلیل داده ها از آزمون واریانس آنکوا و مانکوا استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد: آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین مسئله گشایی اجتماعی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش مسئله گشایی اجتماعی گروه آزمایش شده است و با کنترل پیش آزمون بین گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ قدرت تصمیم گیری تفاوت معنی داری وجود دارد(0/0001>p و 40/52=F). همچنین با کنترل پیش آزمون بین گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد(0/0001>P و 91/21=F). می توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی بر مسئله گشایی اجتماعی، قدرت تصمیم گیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری داشته است.

The effectiveness of mindfulness training on social problem-solving, decision-making power and academic performance of students

The purpose of this study was the effectiveness of mindfulness training on social problem solving, decision making power and students' academic performance. The research method was quasi-experimental and pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the kidney included the second year high school male students in Abdanan. The statistical sample of this study will include 30 people from the statistical population, who have been replaced by two groups of control (15 people) and experimental (15 people). The research sampling method will be selected in an accessible way. Mindfulness training program includes training These are skills that were given to students in 8 sessions for 45 minutes based on the protocol (Fleming and Kokowski, 2013) and the control group did not receive any training. ANKOVA and MANCOVA variance tests were used to analyze the data. Findings showed: Mindfulness training according to the mean of social problem solving in the experimental group compared to the average of the control group, has increased the social problem solving of the experimental group and with pre-test control between the experimental group and the control group in terms of decision power There is significance (p <0.0001 and F=40.52). Also, with pre-test control, there is a significant difference between the experimental group and the control group in terms of academic performance (p <0.0001 and F=96.21). It can be concluded that mindfulness training has a significant effect on social problem solving, decision making power and students' academic performance.

تبلیغات