ملاحظاتی درباره تشکیل دالان تسهیلات آماده در نظام بانکی ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از اوایل دهه 1990 میلادی، قاعده هدف گذاری تورم به تدریج برای اجرای سیاست گذاری پولی مورد اقبال بانک های مرکزی قرار گرفت. در این چارچوب، هدف عملیاتی کوتاه مدت بانک های مرکزی، عموماً نرخ بهره شبانه بازار بین بانکی است. بانک های مرکزی نرخ بهره کوتاه مدت بازار بین بانکی را درون دالانی از نرخ های کف و سقف پیرامون نرخ بهره سیاستی مدیریت می کنند و از مجرای نرخ بهره، انتظارات، تقاضای کل، سطح محصول و تورم را تحت تأثیر قرار می دهند. در ایران، با رویکرد فعلی اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا، تشکیل دالان تسهیلات آماده بانک مرکزی با محدودیت هایی امکان پذیر است. برای تشکیل دالان تسهیلات آماده با محدودیت های کمتر، دو رویکرد پیشنهادی مقاله حاضر، اول: محدود کردن تسهیلات بانک ها به قراردادهای مبادله ای؛ و دوم، تعریف سپرده بانکی بر مبنای قرارداد ودیعه خاص یا قرض با حفظ قدرت خرید در طول دوره سپرده گذاری است. این پیشنهادها باعث تعریف سپرده بانکی با نرخ سود معین در ابتدای قرارداد سپرده پذیری می شوند. بر مبنای اهداف کمّی برنامه ششم توسعه اقتصادی، پیشنهاد مطالعه حاضر، تصریح دالان تسهیلات آماده نامتقارن بانک مرکزی، در دامنه 8/8 تا 6/23 درصد پیرامون نرخ سود کوتاه مدت بازار بین بانکی است. پهنای این دالان که مبین شرایط پولی است، در گام های بعدی با توجه به کاهش انتظارات تورمی و تعدیل شرایط محیط اقتصاد کلان، کاهش می یابد و به استاندارهای جهانی نزدیک تر می شود.On Formation of Standing Facilities Corridor in Iran's Banking System
From early 1990's gradually inflation targeting strategy became main approach of central banks to conduct monetary policy. Hence, generally their short - term operational target is overnight interbank interest rate. In this context, central banks using with conventional and unconventional monetary policy instruments attempting to conduct short - term interest rate in a corridor of policy rates and through interest rate channel in the economy affect expectations, aggregate demand, output, price level and inflation. In Iran's economy with current approach to implementation of usury free banking system, formation of standing facilities corridor with some restrictions is possible. However, according to this article's proposals it seems we can form mentioned corridor with less restrictions. First, to bind banking facilities in transaction contracts; and second, to define bank's deposits in base of Vadiah or Gharz contracts with keeping of their purchasing power during depository period. Both of these proposals lead to bank's deposits with determine profit rate since the beginning of depository contract. In this condition, our proposal is formation an asymmetric standing facilities corridor between 8.8 to 23.6 percent around policy rate. Width of this corridor which implies monetary condition, in further steps could be change due to central bank inflation forecast, economic and financial stability and will be closer to the global standards.