آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

آشنایی زدایی شگردی است که ادیب از آن سود می جوید تا جهان متن را به چشم مخاطب بیگانه بنمایاند و موضوع را به گونه ای بیان نماید تا درک دلالت های معنایی دشوار به نظر رسد. این انحراف از کاربرد متعارف یک اتفاق زبانی و واسطه ای برای شناخت سبک ادبی شمرده می شود. نگارندگان در جستار حاضر به روش تحلیلی به بررسی شگرد آشنایی زدایی در استعارات اشعار ابن فارض و مولوی می پردازند. تحقیق نشان از آن دارد که استعاره تماثلی در سروده های ابن فارض جایگاهی را به خود اختصاص نداده و بسامد آن در عرفان عاشقانه او نسبت به عرفان زاهدانه بیشتر است. استعاره تجسیدیه در اشعار این دو شاعر با بسامد نزدیک به هم رعایت شده، اندیشه های انتزاعی آنان را دنبال می نماید و نشان از دلبستگی شان به تأملات درونی -عرفانی است. هر دو شاعر با انتخاب شگرد تزاحم استعاره سبب دیریابی معنا شده اند تا از این طریق با برجسته نمودن الفاظ خویش، سبب لذت ادبی مخاطبین را فراهم آورند.

Deviation of Metaphors in Mowlavi’s Complete Works and Ibnfarez Complete Works

Deviation Is One Aspect of “Words Revival” Based On Linguistics That Causes Literary Pleasure Through Breaking the Surface Structures Of Words Not Deep Structure. From One Side Ultra Logic Rational and Mystical Nature of Mystical Facts And Meaning And Limitation Of Language Efficiency From Other Side Have Led Gnostics Like Mowlavi’s And Ibnfarez Use Deviated Language And Words. This study criticizes and analyzes deviation metaphors in mowlavi’s and ibnfarez complete works analytically. The Study Shows That Mutual Sensuous Metaphor has not Any Place in Ibnfarez Poems. Moreover, It’s Frequency In His Amatory Mysticism Is More Than His Devout Mysticism. Rational Sensuous Metaphor Has Same Frequency in These Two Mystic Poet’s Poems. Which Follows Their Abstract and Social Realistic Thoughts That Shows Their Interest In Mystical And Internal Deliberation. Same Times The Relation Between Two Sides Of The Metaphor In Their Poems Is So Far That There Is More Deviation In It. They Select Much Metaphor and Cause Finding That Meaning Lately And More Literal Pleasure Through Making Prominent Their Own Words. The Percent of Recognition Frequency Is Same in Two Works. It Means Moving Toward Recognition Every Thing and Using Recognition Are of Two Poet’s Mystical Language Properties.

تبلیغات