آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

اگرچه عامری درباره مسئله معاد و عمومیت آن به صورت مستقیم مطلبی را بیان نکرده است، اما می توان به شکل غیرمستقیم از آثار او دریافت که عالم برزخ نشئه ای بین حیات دنیوی و معاد است. درباره معاد یادآور شده است که انسان نمی تواند به کنه حقیقت معاد برسد اما هر کس به میزان درک خود می تواند به معرفت معاد برسد؛ یعنی میزان معرفت افراد به معاد متفاوت است. از بیانات او درمی یابیم که عامری به معاد جسمانی و روحانی اعتقاد دارد و درباره مسائل برزخ و معاد از متون دینی، فلاسفه و متکلمان تأثراتی پذیرفته است. گرچه با تحلیل روش شناختی ایشان در مورد این مسئله و تأمل درباره محتوای مباحثی که مطرح کرده است می توانیم تا حدی به تمایز دیدگاه او و متکلمان مسلمان پی بریم اما به جهت موجود نبودن خیلی از آثار او ما نمی توانیم به صورت قطعی درباره دیدگاه او داوری کنیم.     

Examining Abul-Hasan Ameri's Perspectives on Purgatory and Resurrection

This article explores the viewpoints of Abul-Hasan Ameri regarding the concepts of purgatory and resurrection. While Ameri does not directly address these topics, an indirect analysis of his works suggests that he perceives the world of purgatory as an intermediate state between earthly life and resurrection. Regarding resurrection, Ameri maintains that while humans cannot fully comprehend its essence, individuals can acquire knowledge of it based on their own understanding. This implies that people possess varying levels of understanding when it comes to the concept of resurrection. Ameri's beliefs on both the physical and spiritual aspects of resurrection are influenced by religious texts, philosophers, and theologians. However, due to the limited availability of Ameri's works, it is challenging to draw a definitive conclusion about his perspectives on purgatory and resurrection.

تبلیغات