آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

یکی از مسائل بنیادین و بسیار مهم در حوزه اطلاع رسانی رسانه های خبری، اعتمادسازی است. رسانه های خبری همواره در تلاش هستند تا ضریب اعتماد مخاطبان را نسبت به اخباری که ارائه می کنند، افزایش دهند، زیرا ادامه فعالیت این رسانه ها وابسته به اعتماد و اطمینان مخاطب است. لذا هدف کلی این پژوهش، ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران است. با توجه به سؤالات تحقیق و ماهیت اکتشافی آن، جهت گیری پژوهش از نوع کیفی با رویکرد داده بنیاد و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. سطح تحلیل فرد بوده و جامعه آماری پژوهش، خبرگان حوزه مدیریت رسانه ، شامل اساتید دانشگاهی و مسئولان سازمان صدا و سیما هستند که به روش گلوله برفی و با معیار اشباع نظری، 8 نفر انتخاب شدند. یافته های مصاحبه ها، کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) شده و مفاهیم و مقوله های به دست آمده، تجزیه و تحلیل شدند. شرایط علّی شامل عوامل درون رسانه ای (رعایت اصل بی طرفی، رعایت اصل استقلال و...) و عوامل برون رسانه ای (رعایت مصلحت نظام، سیاستگذاری صحیح رسانه ای و...) بر رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران اثرگذار هستند. افزایش اعتماد مخاطبین به رسانه خبری، افزایش سطح مشارکت مدنی شهروندان، ارتقای سطح انسجام اجتماعی، ارزیابی مثبت از عملکرد رسانه خبری، پر کردن خلأ اطلاعاتی و تمایل شهروندان به استفاده از رسانه خبری داخلی، به عنوان پیامدهای اعتمادسازی رسانه خبری در شرایط بحران شناسایی شدند.

Presenting a Trustworthy News Media Model in Crisis Situations

One of the fundamental and very important issues in the field of news media reporting is trust-building. The news media are constantly trying to increase the audience's confidence in the news they provide; as the continued activity of these media depends on the trust and confidence of the audience. Therefore, the general purpose of the current research is to present a trust-building news media model during the crisis. According to the research questions and the exploratory nature of the study, the direction of the research is qualitative with a data-driven approach, and in terms of the purpose, it is applied. The level of analysis is individual, and the statistical population of the research includes university professors and officials of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) out of whom, eight people were selected through the snowball method and theoretical saturation. The findings of the interviews were coded (open, axial and selective) and the obtained concepts and categories were analyzed. The causal conditions including factors within the media (respecting the principle of neutrality, respecting the principle of independence, etc.) and factors outside the media (respecting the expediency of the system, correct media policy-making, etc.) are effective on the news media. Increasing the audience's trust in the news media, increasing the level of civil participation of citizens, improving the level of social cohesion, positive evaluation of the performance of news media, filling the information gap, and the tendency of citizens to watch the internal news media were identified as the consequences of trust-building news media in crisis conditions.  

تبلیغات