بررسی تجربیاتِ دانشجویان رشته آموزش جغرافیا از برنامه درسی آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان
آرشیو
چکیده
هدف این مقاله بررسی تجربیاتِ دانشجویان رشته آموزش جغرافیا از برنامه درسی رشته آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر است. روش پژوهش روش کیفی با رویکرد پدیدار شناسی است. نمونه های مورد بررسی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر در سال 1401 هستند. نمونه ها بر اساس نمونه گیری هدفدار از بین 22 دانشجوی دختر دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر انتخاب شدند و تعداد نمونه ها بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شدند. روش جمع آوری اطلاعات روش مصاحبه ساختار نیافته و روش تحلیل اطلاعات روش تحلیل مضمون است. تجربیات دانشجویان از برنامه درسی آموزش جغرافیا در سه مضمون اهمیت رشته آموزش جغرافیا ، تجربیات یادگیری در رشته آموزش جغرافیا و مسائل آموزشی در رشته آموزش جغرافیا دسته بندی شدند. نتایج یافته ها نشان می دهد که دانشجویان رشته آموزش جغرافیا با اهمیت و اهداف طراحی شده رشته آموزش جغرافیا اشنا هستند. تحصیل در رشته آموزش جغرافیا موجب تغییراتی در نگرش، گرایش و مهارتهای انها نسبت به محیط پیرامون شده است. همچنین رشته آموزش جغرافیا در نحوه ارائه واحدهای درسی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که لازم است مورد توجه برنامه ریزان درسی و مدیران آموزشی این رشته قرار گیرد.Examining the experiences of geography education students from the geography education curriculum in Farhangian University's Amirkabir campus.
The purpose of this article is to investigate the experiences of geography education students from the geography education curriculum at Farhangian Amir Kabir University. The research method is a qualitative method with a phenomenological approach. The investigated samples are female students of Farhangian Amir Kabir University in 1401. The samples were selected based on targeted sampling among 22 female students of Amir Kabir Farhangian University and the number of samples was determined based on the principle of theoretical saturation. The data collection method is the unstructured interview method and the data analysis method is the theme analysis method. Students' experiences of the geography education curriculum were categorized into three themes: importance of geography education, learning experiences in geography education and educational issues in geography education. The results of the findings show that geography education students are familiar with the importance and designed goals of geography education. Studying in the field of teaching geography has caused changes in their attitudes, tendencies and skills towards the surrounding environment. Also, the teaching field of geography is faced with issues and problems in the way of presenting the course units, which need to be taken into consideration by the curriculum planners and educational managers of this field.