شناسایی و رتبه بندی روش های موثر تدریس در آموزش جغرافیا
آرشیو
چکیده
تدریس معلمان به فعالیت های آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس، اطلاق می شود. تدریس به منظور ایجاد شرایط مطلوب یادگیری در فراگیران توسط معلم صورت می گیرد. در آموزش جغرافیا روش های مفید و متنوعی برای انتقال مفاهیم برای مخاطبان وجود دارد. هدف این تحقیق شناسایی و اولویت بندی بهترین روش های تدریس موثر در آموزش جغرافیا است. این تحقیق در گام نخست به شیوه اکتشافی و بر اساس مصاحبه با اساتید و متخصصان به منظور شناسایی موثرترین روش های تدریس جغرافیا صورت گرفت و در گام دوم بر اساس معیارهای استخراجی (روش های تدریس موثر) و گزینه ها (متوسطه اول و دوم)، پرسشنامه مقایسه زوجی طراحی شد. سپس با مراجعه به دانشجو معلمان رشته آموزش جغرافیای پردیس امیرکبیر که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل هستند، به روش نمونه گیری سیستماتیک، داده ها گردآوری گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی انجام و برای مقایسات زوجی، هریک از معیارها (روش های تدریس موثر) و سپس گزینه ها (متوسطه اول و دوم) دوبه دو باهم مقایسه گردیدند. نتایج نهایی بر اساس تحلیل سلسله مراتبی اهمیت هر یک از روش های تدریس موثر در آموزش جغرافیا حاکی از اولویت تدریس گردشگری با 51 درصد، تدریس فناوری محور با 26 درصد، روش اکتشافی با 16 درصد و سخنرانی با 7 درصد بوده است. ترتیب اولویت روش های تدریس در آموزش جغرافیا بر اساس مقطع متوسطه اول و دوم تقریبا یکسان بوده است، بگونه ای که در متوسطه اول و دوم بازدید میدانی و گردشگری بهترین راهبرد برای یادگیری آموزش جغرافیا محسوب می شود.Identifying and ranking effective teaching methods in geography education
Teachers’ teaching refers to the educational activities that happen with the teacher’s presence in the classroom. Teaching is done by the teacher in order to create favorable learning conditions for learners. In teaching geography, there are various useful methods to convey concepts to the audience. The purpose of this research is to identify and prioritize the best effective teaching methods in geography education. In the first step, this research was done in an exploratory way and based on interviews with professors and experts in order to identify the most effective methods of teaching geography, and in the second step, based on extractive criteria (effective teaching methods) and options (junior and senior high school), a pairwise questionnaire comparison was designed. Then, data was collected by referring to the student teachers of geography education in Amirkabir campus who are studying in the academic year 1401-1402, using systematic sampling method. Data analysis was done using descriptive statistics for pairwise comparisons, each of the criteria (effective teaching methods) and then options (junior and senior high school) were compared two by two. The final results based on the hierarchical analysis of the importance of each of the effective teaching methods in geography education indicated the priority of teaching tourism with 51%, technology-based teaching with 26%, discovery method with 16% and lecture with 7%. The order of priority of teaching methods in geography education has been almost the same based on the first and second secondary level, such that in the junior and senior high school, field visit and tourism is considered the best strategy for learning geography education.