آموزش لندفرم های ژئومورفیک و پدیده های جغرافیایی در بازدید میدانی
آرشیو
چکیده
ژئومورفولوژی علم شناسایی اشکال و فرم های مختلف زمین و تحلیل عوامل مؤثر برشکل گیری آنها درگذشته،حال و آینده می باشد. در آموزش جغرافیا علاوه بر روش های نوآورانه و خلاق آموزش در کلاس درس، مطالعات میدانی و مشاهده ی مستقیم لندفرم های ژئومورفیک در قالب بازدید علمی اهمیت بسزایی دارد. منطقه مورد مطالعه و بازدید در این پژوهش استان های خراسان جنوبی، رضوی، گلستان، مازندران و سمنان می باشد. هدف از این پژوهش معرفی لندفرم های ژئومورفیک به دانشجویان رشته آموزش جغرافیا ورودی مهر1397 می باشد. ابزار و داده های اصلی این پژوهش نقشه های زمین شناسی و ژئومورفولوژی مناطق مورد بازید، Google Earth Pro و دستگاه GPS تشکیل شده است. روش کار مبتنی بر شناسایی لندفرم ها و مشاهده مستقیم در بازدید های میدانی می باشد. در مرحله بعد تجسم لندفرم های ژئومورفیک و پدیده های جغرافیایی با واحدهایی که در کلاس درس در طول8 ترم گذاشته خواندند؛ می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که مشاهده مسقیم لندفرم های ژئومورفیک نقش بسزایی در معرفی و آموزش دشت سر، باهادا، پلایا، تراس های رودخانه ای، جهت رشته کوه ها، ژئوتوریسم، سواحل، خلیج، نوسانات تراز آب دریای خزر، انواع سواحل، جلگه، زمین های پف کرده، نبکا و مخاطرات طبیعی برای دانشجویان داشته است. لذا می توان نتیجه گیری نمود که بازدید های علمی تاثیری مهمی در آموزش و تفیهم پدیده های جغرافیایی خواهد داشت. پیشنهاد می گردد در دانشگاه فرهنگیان درترم 8 بازدید علمی یک هفته ای خارج از استان برای همه ی ورودی دانشجویان برنامه ریزی گردد.Teaching geomorphic landforms and geographical phenomena in field visits
Geomorphology is the science of identifying different shapes and forms of the earth and analyzing the factors influencing their formation in the past, present and future. In teaching geography, in addition to innovative and creative methods of teaching, field studies and direct observation of geomorphic landforms in the form of scientific visits are very important. The region studied and visited is South Khorasan, Razavi, Golestan, Mazandaran and Semnan provinces. This research aimed at introducing geomorphic landforms to students of geography education entering Mehr 2017. The main tools and data of this research are geological and geomorphological maps of the target areas, Google Earth Pro and GPS devices. The working method is based on the identification of landforms and direct observation in field visits. Then, the visualization of geomorphic landforms and geographical phenomena with the units that were taught during 8 semesters .The findings show that the direct observation of geomorphic landforms plays a significant role in the introduction and education of the plains of Sar, Bahada, playa, river terraces, the direction of mountain ranges, geo-tourism, beaches, bays, fluctuations in the water level of the Caspian Sea, types of beaches, plains, swollen lands, and natural hazards for students. Therefore, it can be concluded that scientific visits will have an important effect on teaching and understanding geographical phenomena. It is suggested to plan a one-week scientific visit outside the province for all incoming students in Farhangian University in the 8th semester.