چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استراتژی گرایی و قابلیت های بازاریابی دیجیتال جهت بهبود عملکرد شرکت های دانش بنیان می باشد. این پژوهش از نظر هدف پژوهش، کاربردی برحسب روش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران منابع انسانی سازمان های دانش بنیان (134 نفر) تشکیل می دهند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه بایستی برابر با 100 نفر در نظر گرفته شود که تنها 71 پرسشنامه برگشت داده شد. اعضای نمونه آماری، به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان تایید شده و برای سنجش پایایی ابزار از آلفای کرونباخ استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد که رابطه بین قابلیت های بازاریابی دیجیتال و بهبود عملکرد مثبت و معنادار است. همچنین رابطه مشتری گرایی، رقیب گرایی، گرایش به داخل/ هزینه، نوآوری گرایی، سرمایه انسانی، سرمایه رابطه ای، سرمایه سازمانی و سرمایه اطلاعاتی با قابلیت های بازاریابی دیجیتال مثبت و معنادار است.

Investigating The Effect Of Strategic Orientation And Digital Marketing Capabilities To Improve The Performance Of Knowledge-Based Companies

The current research aims to investigate the effect of strategic orientation and digital marketing capabilities to improve the performance of knowledge-based companies. In terms of the purpose of the research, this research is applied according to the descriptive method of correlation and survey type. The statistical population of the research consists of all human resource managers of knowledge-based organizations (134 people). Using Cochran's formula, the sample size should be considered equal to 100 people, and only 71 questionnaires were returned. The members of the statistical sample were selected by simple random sampling and participated in the research. The data collection tool is a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by professors and experts, and Cronbach's alpha was used to measure the reliability of the instrument. In order to analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics were used. The results of data analysis show that the relationship between digital marketing capabilities and performance improvement is positive and significant. Also, the relationship between customer orientation, competition orientation, inward/cost orientation, innovation orientation, human capital, relational capital, organizational capital, and informational capital with digital marketing capabilities is positive and significant.

تبلیغات