بررسی و شناسایی شاخصه های ارتباطات منابع انسانی بر رفتارهای مثبت گرای فردی در سازمان ها
آرشیو
چکیده
ارتباطات در بالندگی سازمان ها نقشی اساسی دارد. سطح مطلوبی از ارتباطات منابع انسانی میان افراد می تواند بستر تعامل سالم و سازنده را برای تعالی انسان و سازمان فراهم نماید. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و شناسایی شاخصه های ارتباطات منابع انسانی بر رفتارهای مثبت گرای فردی در سازمان ها می باشد. روش تحقیق این مطالعه بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب شیوه گرد آوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه کارکنان اداری اداری سازمان جهاد کشاورزی کرج که برابر 55 نفر می باشند. به علت محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد یعنی کلیه کارکنان به عنوان حجم نمونه(نمونه در دسترس) انتخاب شده است. جهت گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده نموده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تجزیه توصیفی داده ها استفاده شده است و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل رگرسیون ساده و چندمتغیره و آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که: ارتباطات منابع انسانی و ابعاد آن بر رفتار مثبت گرای فردی تأثیر معناداری دارند؛ بطوریکه مؤلفه سبک های ارتباطات بیشترین تأثیر و بعد از آن مؤلفه های محتوای ارتباطات، کانال ارتباطات و مسیر ارتباطات به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار مثبت گرای فردی دارند.Investigating and Identifying The Indicators of Human Resource Communication on Positive Individual Behaviors In Organizations
Communication plays an essential role in the growth of organizations. An optimal level of human resource communication between people can provide a platform for healthy and constructive interaction for human and organization excellence. The main purpose of the current research is to investigate and identify the indicators of human resource communication on positive individual behaviors in organizations. The research method of this study is practical according to its purpose and descriptive survey based on the method of gathering information. The statistical population is all the administrative staff of the Karaj Agricultural Jihad Organization, which is equal to 55 people. Due to the limited statistical population, the entire statistical population was considered as a statistical sample, that is, all employees were selected as the sample size (available sample). In order to collect information, a researcher-made questionnaire was used, and for data analysis, descriptive data analysis was used, and in the inferential statistics section, simple and multivariate regression analysis test and Kolmogorov Smirnov test were used. The analysis of the findings showed that: human resource communication and its dimensions have a significant effect on individual positive behavior; So that the component of communication styles has the greatest effect, followed by the components of communication content, communication channel, and communication path, respectively, have the greatest effect on individual positive behavior.