آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

کارکنان کارآمد عامل اصلی موفقیت و تعالی سازمان و کارکنان ناکارآمد نیز عامل مشکلات و شکست‌های سازمان هستند. با وجود این در پژوهش‌های پیشین، کمتر پژوهشی به‌طور جامع و منسجم به کارآمدی نیروی انسانی پرداخته و مهم‌ترین هدف این پژوهش ارائه یک مدل نظری در خصوص کارکنان کارآمد و ناکارآمد و بررسی ویژگی‌های آن‌ها در بخش دولتی بود تا ضمن پرکردن خلأ مطالعاتی موجود به دانش‌افزایی در این زمینه کمک نماید. این مطالعه از اصول روش‌شناسی نظریه داده‌بنیاد کلاسیک (گلیزری) در ارتباط با استفاده از ادبیات نظری، به‌کارگیری مشارکت‌کنندگان، جمع‌آوری داده، تحلیل و توسعه نظریه استفاده کرد. در این راستا با تعداد 17 نفر از مدیران صاحب‌نظر صنعت آب استان اصفهان مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته انجام و داده‌های حاصل در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده‌ها منتج به شناسایی چهار گونه از کارکنان از لحاظ کارآمدی بود که با عناوین کارکنان کنشگر، کارکنان واکنش‌گر، کارکنان اهمال‌گر و کارکنان نافرمان مفهوم‌سازی گردیدند. در ادامه تحلیل داده‌ها، گونه‌های مذکور از طریق ماتریس گونه‌شناسی کارکنان کارآمد و ناکارآمد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. بدیهی است شناسایی انواع کارکنان از لحاظ کارآمدی و تبیین ویژگی‌های آن‌ها کمک شایانی در بهبود کارآمدی منابع انسانی و مقابله با ناکارآمدی خواهد نمود.

Presenting a Typology Matrix of Efficient and Inefficient Employees in the Public Sector: A Data Base Theory Approach

Excellence of the organization, and inefficient employees are also the cause of its problems and failures. However, in  the past, less research has comprehensively and coherently addressed the employee efficiency.  The most important purpose of this study was to provide a theoretical model of efficient and inefficient employees and investigate their characteristics in the public sector not only to fill the existing study gap but also to help increase knowledge in this field. . The methodological principles of  classic data base theory (Glaserian)  was used in this study in relation to the use of theoretical literature, participant recruitment, data collection, analysis, and theory development. In this regard, in-depth semi-structured interviews were conducted with 17 experts of the water industry in Isfahan province and the obtained data were analyzed in three stages of open coding, selective coding and theoretical coding. Data analysis resulted in identifying four types of employees in terms of efficiency, which were conceptualized with the titles of proactive employees, reactive employees, Procrastinative employees and restive employees. In the continuation of the data analysis, the mentioned types were investigated and analyzed through the typology matrix of efficient and inefficient employees. Obviously, identifying the types of employees in terms of efficiency and explaining their characteristics will help improve the efficiency of human resources and deal with inefficiency.

تبلیغات