آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد ازجمله روش هایی است که مدیریت منابع انسانی می تواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. با توجه به ضرورت به کارگیری و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت روابط بین فردی و خوش آیندسازی محیط کار، داشتن حس شوخ طبعی و دانستن چگونگی استفاده از آن می تواند یک ابزار مدیریتی مفید برای رهبران باشد. ازاین رو، پژوهش حاضر در پی طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای شوخ طبعی در شرکت پالایش گاز پارسیان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعه ای است که در آن از روش پژوهش کیفی استفاده شده است. به منظور شناسایی ابعاد پیشایندها و پیامدهای شوخ طبعی در سازمان، با 12 نفر از مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف شرکت پالایش گاز پارسیان به روش نمونه گیری غیراحتمالی قضاوتی و گلوله برفی مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام پذیرفت و داده ها به شیوه تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش منجر به شناسایی 10 مضمون اصلی در قالب پیشایندها و پیامدهای فردمحور، گروه محور، سازمان محور و همچنین ابعاد شوخ طبعی سازمانی گردید. نتایج این پژوهش به درک اثرات و عملکرد شوخ طبعی در محیط های سازمانی کمک خواهد کرد.

Designing The Model of Antecedents and Consequences of Humor at Workplace

Focusing on creating a joyful organizational environment is one of the ways in which human resource management can create a better working life for employees. Due to the necessity of applying and using new approaches in the management of interpersonal relationships and making the workplace environment pleasant, having a sense of humor and knowing how to use it can be a useful management tool for leaders. Therefore, the purpose of this research is to design the model of antecedents and consequences of humor in Parsian Gas Refinery Company. This research, in terms of objective, is typically applied-developmental and has been done by applying a qualitative research method. In order to identify the dimensions of the antecedents and consequences of organizational humor, semi-structured interviews were conducted with 12 managers and supervisors of different units of Parsian Company using non-probability judgment and snowball sampling method and the data were analyzed using a thematic analysis method. The findings led to identify 10 main themes that were categorized into individual-oriented, group-oriented, organization-oriented antecedents and consequences, and also the dimensions of organizational humor. The results of present research will help to understand the effects and performance of humor in organizational environments.

تبلیغات