بازسازی معنایی انرژی کارکنان در سازمان های دولتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
افکار و احساسات کارکنان که از آن به عنوان انرژی کارکنان یاد می شود نقش مهمی در شکل دادن به عملکرد کارمندان در محیط کار دارند. ازاین رو این مفهوم به هدفی جدید درزمینه دانش سازمانی تبدیل شده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف طراحی الگویی برای بازسازی معنایی انرژی کارکنان در سازمان های دولتی انجام شد. روش پژوهش به عنوان نظریه داده بنیاد اتخاذ شد که در آن شناسه گذاری باز، محوری و انتخابی براساس رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. با استفاده از نمونه گیری هدفمند، شرکت کنندگان شامل 20 نفر از کارشناسان و مدیران سازمان های دولتی بودند و مصاحبه ها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده های به دست آمده در قالب 283 شناسه اولیه، 97 مفهوم اساسی، 18 طبقه فرعی و 6 طبقه اصلی استخراج شد. تجزیه وتحلیل این پژوهش نشان داد که پدیده اصلی یعنی انرژی کارکنان در فرایندی از شرایط علّی (ویژگی های روان شناختی، سبک زندگی سالم، ژنتیک، ارتباطات اثربخش، سبک رهبری مدیریتی، ویژگی های شغلی، کیفیت زندگی کاری)؛ شرایط زمینه ای (پویایی نظام اقتصادی، پویایی نظام سیاسی، پویایی نظام اجتماعی، پویایی نظام فرهنگی، تحولات فناوری)؛ شرایط مداخله گر (سن، جنسیت، تحصیلات، سابقه کار، نوع استخدام)؛ راهبردها (توسعه روانی، بهبود سلامت، توسعه شبکه اجتماعی) و پیامدها (ابزاری، غایی) شناسایی شد.Semantic Reconstruction of Employee Energy in Public Organizations
The thoughts and feelings of employees, which are referred to as employee energy (EE), play an important role in shaping the performance of employees in the workplace. Therefore, This concept has become a new goal in the field of organizational knowledge. Hence, this study is operated to design a conceptual framework for the semantic reconstruction of employee energy in public organizations. The study method is pursued as a Grounded Theory (GT), in which selective, axial, and open coding analyses were completed based on the Strauss and Corbin method. Data were gathered from semi-structured interviews. Using purposive sampling, the contributors included (N=20) experts and managers of public organizations, and interviews followed until the point of theoretical saturation. The obtained data were extracted from 283 primary codes, 97 concepts, 18 subcategories, and 6 categories. The analysis of this study showed that the central phenomenon is the energy of employees in the process was identified from causal conditions (Psychological characteristics, Healthy lifestyle, Genetics, Effective communication, Managerial leadership style, Job characteristics, and Quality of working life), contextual conditions (Dynamics of the economic, the political, the social, the cultural systems, and Technological developments), intervening conditions (Age, Gender, Education, Work experience, Type of employment); strategies (Psychological development, Health improvement, Social network development), and consequences (Instrumental, ultimate).