آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

تربیت شهروندی جهانی مفاهیم و مهارت های خاص را با گسترش ابعاد آن ها تقویت می نماید. به رغم شرایط مختلف، عموم افراد در همه جوامع در معرض ارزش های دینی قرار دارند. هدف این پژوهش ارائه الگوی مطلوب برنامه درسی «کتاب آیین زندگی» دوره کارشناسی بر مبنای مؤلفه های شهروند جهانی با تأکید بر شهروند دینی است . روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات «زمینه ای» است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه های استان قم و کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه های استان قم است که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای تعداد 135 استاد عضو هیأت علمی و 180 نفر دانشجو از میان آن ها انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته دارای 62 گویه با طیف لیکرت و با پایایی 84/0 استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون آماری خی دو استفاده شد.

Optimal Curriculum Model of the Book "Rite of Life" (with emphasis on the skills of a " global religious citizen")

Global citizenship education strengthens specific concepts and skills by expanding their dimensions. Despite the different circumstances, the general public in all societies is exposed to religious values. The purpose of this study is to present the optimal curriculum model of Book "Rite of Life" of undergraduate course based on the components of global citizenship with emphasis on religious citizen. The method of the present research is "field" research. The statistical population of the study includes all faculty members of humanities faculties of Qom universities and all students of educational sciences of Qom universities. 135 faculty members and 180 students were selected using stratified random sampling method. A researcher-made questionnaire with 62 items with a Likert scale and a reliability of 0.84 was used to collect data. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics including chi-square test were used.

تبلیغات