آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

در این تحقیق دیدگاه های مفسران فریقین ذیل آیه 43 مدثر به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است و هدف آن بوده که منشأ اختلاف به دست آید تا معنی صحیح تر ارائه گردد. اشتراک دیدگاه شیعه و سنی در مورد آیه «قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّین» را می توان چنین بیان کرد: نه مفسر شیعه و هفت مفسر سنی «ترک نماز واجب»، چهار مفسر شیعه و سه مفسر سنی «ترک مطلق نماز». اما اختلاف دیدگاه شیعه و سنی درترک نماز خاص، ترک نماز و شکرگزاری، اخلال در نماز، نهی از فحشا، نفی نماز، ترک نماز مسلمین، ترک نماز مؤمنین، ترک عبادت، بی ایمانی، عدم توجه به حق در زمان های مشخص برای خدا، ترک نماز و سبقت گیرندگان به ولایت است که اختلاف به دو شاخه اصلی، نماز و سبقت گیرندگان به ولایت، تقسیم می شود. با توجه به معنی لغت، سیاق آیات و بررسی روایات می توان منشأ اختلاف را اینطور بیان کرد که بعضی از مفسران آیه را تفسیر و بعضی دیگر تأویل آیه را بیان کردند و یا برخی مصادیق «مصلین» و برخی دیگر تحلیل اخلاقی و کلامی آیه را ذکر نمودند و الا نماز یک حقیقت شرعی است که در آن اختلافی نیست.

A Study on Parties’ Interpreters ViewPoint under Verse No. 43 of Muddathir Surah

The present research studies the viewpoints of parties’ interpreters under Verse No. 43 of Muddathir Surah with descriptive – analytical method; the aim is to find out the disagreement origin in order to offer the more appropriate meaning. The common viewpoint by Shiite and Sunnite on Verse «قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّین» can be expressed as: nine Shiite and seven Sunnite interpreters interpret it as “leaving obligatory pray”, four Shiite and three Sunnite interpret it as “absolute leaving of pray”. But their views differences divide into leaving specific prays, leaving pray and thanks, pray interruption, Muslims pray leaving, believers’ pray leaving, unfaithfulness and lack of paying attention to rights in specific times. According to the term’s meaning, the origin of the discrepancy could be explained as: some interpreters interpret the verse and some express the paraphrase and some explained the ethical analysis and its part of speech.

تبلیغات