آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

در آثار هنری تمدن های کهن، حضور نیروهای ماوراءالطبیعه در قالب تصاویر طبیعی ملموس است و زندگی دنیوی آدمیان را با نیروهای آسمانی پیوند می زند. زندگی ایرانیان باستان بر نظام کشاورزی استوار بوده؛ لذا حاصل خیزی و باروری اهمیت بسیار داشته است. ایزدبانوان و الهگان باروری جایگاه ویژه ای در فرهنگ های کهن داشته اند و شکل فیزیکی و متافیزیکی ایشان در ارتباط با عناصر طبیعی چون حرکت اجرام سماوی (منطقه البروج)، گیاهان، حیوانات و آلات موسیقایی پیوند دارد. ایزدبانوی آناهیتا/ ناهید، نماد حاصل خیزی و باروری و موکل آب ها در ایران است. بلندپایگی وی به حدی است که عبادتگاه های متعدد بنا و نذرهای فراوان نثارش می کردند. این نذرها بیانگر وظایف روحانی جسمیت یافته آناهیتاست که در آثار هنری بسیار نفیس و ملهم از ادبیات دینی آن دوره حلول یافته اند. از این روی، بازنگری ادبیات دینی و توصیفات دینی ناهید، تحلیل های نادرست را کاسته و شناسایی این ایزدبانو را در آثار هنری ممکن می کند. این نوشتار سعی دارد با گردآوری های کتابخانه ای و اسنادی (تصویری/ آثار هنری) به روش مطالعه تطبیقی آثار هنری به تحلیل و توصیف این موضوع بپردازد؛ تا وجوه اشتراک این مهین الهگان در جوامع مادرسالار و کهن و ریشه های هنری و تصویری مشترک میان آناهیتای ایرانی و دیگر ایزدبانوان باروری هویدا شود.

The representation of Nahid's supernatural tasks from artwork's narrative

There is always a spiritual and intellectual power in primeval art which connects our world with supernatural world. The foundation-stone is agricultural lifestyle and farming archetypes in Iran ancient civilization; so, enrichment subject-matter or enhancement idea is a fair question for ancient culture. The generative idea plays a vital role that is connected with goddesses. These forms, shapes and metaphysical functions of goddesses are composed of natural elements like: The Zodiac (Stars), plants, animals or music instruments. The Iranian goddess named Anahita/ Nahid, is the symbol of generative idea and the kingdom of Seas. People regarded goddess of the waters/Nahid as very respectable and many Temples are built for her by people. They gave gifts to her temples. Gifts were the valuable works of art having some pictures of Nahid on them. These images showed her supernatural tasks inspired by religious texts and books. So we have reviewed religious literatures of Iranian Ancient centuries. If we pay attention to these ancient texts, we do not make mistakes in our interpretation from Nahid's image. Research method of the current study is based on library and documentation from works of art using comparative study of art. The author tried to find points of similarity between Anahita and other goddesses in matriarchal and ancient civilization, and illustrate and analyze the roots of their shapes for finding common denominator. We can see their pictures and mutual effects in art.

تبلیغات