کاربست مفهوم «فانتزی عشق» لاکان در تبیین طلاق به منزله مسئله ای اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در قرن اخیر، با رشد و توسعه جوامع، افزایش سرسام آور انواع آسیب های اجتماعی در جوامع مختلف رخ داده است. از مواردی که به منزله آسیب تلقی می شود، طلاق در جامعه ایران است. امروزه، سوژه های انسانی، فانتزی هایی را برای خود می سازند تا موقعیت خیالی خود را در ساختار اجتماعی نشان دهند. هدف مقاله حاضر آن است که با استفاده از مفهوم عشق و فانتزی لاکان، یک مسئله اجتماعی (طلاق) را تبیین کند. بدین منظور، چارچوب مفهومی ای ملهم از نظریه ژاک لاکان درباره فانتزی و جنس عشق و طلاق در مباحث لاکان منظومه روشی این مقاله را تشکیل می دهند. وجه ناخودآگاه وقوع طلاق با استفاده از مفهوم فانتزی لاکان، بین 9 زن طلاق گرفته تحلیل شده و داده ها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شده است. یافته های مقاله نشان می دهد مخاطب بر حسب سناریوی فانتزی گونه و با میلی برساخته شده، در صدد یافتن آن مصداق فانتزی در جامعه برمی آید، اما هنگام دسترسی، سوژه با تجربه ناخوشایند واقعیت روبه رو شده و مصداق عینی فانتزی را فردی معمولی می یابد که هیچ وجه مشترکی با تصویر خیالی از آن ندارد.Applying the concept of "fantasy love" of Lacan for explanation of divorce as a social problem
In the last century, with the growth and development of societies, the massive increase in the types of social injuries occurred in different societies. Divorce is as a injury in Iranian society. Today, human subjects make fantasy for themselves to show their imaginary position in the social structure. The purpose of this paper is to use the concept of love and fantasy of Lacan in order to explain the social problem of divorce. The conceptual framework of the current study is inspired by the theories of Jacques Lacan and sex fantasy about love and divorce in Lacan's discussions. The unconscious aspect of divorce occurrence was analyzed for 9 divorced women with using fantasy of Lacan. The data were collected through in-depth interviews. The research findings show that the subject, based on a fantasy scenario and a constructed desire tries to find the fantasy in the society. But when accessing, the subject faces to unpleasant experiences of reality, and she/he gets objective speculative of fantasy as a ordinary person who has nothing share with his/her imaginary picture.