آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

نهادهای اجتماعی جامعه ایران در سیر تحولات ناشی از مدرنیته به طور کامل، یک سان و هم زمان دچار تغییر نشدند. در این میان، سطوح خرد، میانه و کلان در ساختار خانواده به گونه ای ناهماهنگ نسبت به تغییرات جامعه، متأثر گردید. از این رو، امروزه شاهد برهم کنشی ناسازگار بین برخی از اجزای مرتبط با خانواده سنتی با پاره ای از ارزش های برخاسته از مدرنیته می باشیم. هم چنین، به دلیل عدم سنخیت برخی از تحولات خانواده با تغییرات فعلی جامعه، این امر به منشأیی برای بروز آسیب ها و مسائل اجتماعی شده است. در چنین وضعیتی، نه می توان خانواده ها را به نظام هنجاری سنتی خانواده ترغیب کرد و نه می توان پذیرش نظام هنجاری مدرن را مطلوب دانست. آنچه در این مقاله در خلال طرح مناقشات نظری درباره وضعیت و چشم انداز خانواده پیشنهاد می شود، ضرورت شکل گیری الگویی از خانواده است که ضمن سازگاری با دو مؤلفه هویتی جامعه ایران؛ یعنی دین و فرهنگ ملّی، از توان جذب مؤلفه های جدید متناسب با تحولات اخیر نیز برخوردار باشد و بتواند با فراهم آوردن برخی قابلیت ها، از مسائل اجتماعی در خانواده، پیشگیری نماید.

Social Analysis of Modernization Impacts on Iranian Families and the Necessity of Planning an Iranian-Islamic Example

Social institutions have not changed equally, completely and simultaneously under the impact of modernization process. Different levels of the family construction have been formed disharmoniously with social changes. That is why we are witnessing incompatible coactions among a some parts of traditional family norms on one side, and the values arisen from modernization. So that in some cases this issue has become a reason for harms and family problems because of incompatibility with the present social changes. In such conditions, families cannot be encouraged to accept traditional family norms, nor are they expected to accept modern system norms. This article studies the theoretical controversies about the future of the family and suggests the formation of a family example to go with the Iranian-Islamic identity and with applying new elements compatible with new changes which can provide the capabilities to prevent issues and social harms.

تبلیغات