آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

در این مقاله به بررسی تأثیر دعای جوشن کبیر بر غزل «ملکا ذکر تو گویم» از سنایی پرداخته شده است. سنایی در این غزل متأثر از آیات و روایات و دعای جوشن کبیر بوده و همانند این دعا، مناجات خود را با عشق و سوز نسبت به باری تعالی در سه مرحله بیان کرده است: ابتدا با ستایش خداوند، 55 صفت جمال و جلال الهی را برشمرده که بیان این میزان، پرتوی از هزار و یک صفت خدا در دعای جوشن کبیر است. پس از تسبیح و تنزیه خداوند و بیان توحید، ناتوانی خود را از توصیف ذات لایتناهی بیان می کند. در آخر سنایی بر خلاف نیایش های دیگر که مطلوبش، معشوق ازلی است، به تبع این دعا، خواهش خود را رهایی از آتش دوزخ بیان می کند، همان «خلصنا من النار یا رب» که در آخر 100 بند جوشن کبیر تکرار شده است. این شعر او همانند این دعا حاوی مضامین اخلاقی، معنوی و تربیتی فراوان است.

A ray of prayer of Jooshan Kabir in a lyric by Sanai

In this article, the effect of Jooshan Kabir's prayer on the lyric of "Maleka, Zekre to Gouyam" by Sanai has been studied. In this sonnet, Sanai is influenced by the verses, narrations and prayers of Jooshan Kabir and like this prayer, he has expressed his prayers with love towards God in three stages: First, with the praise of God, he has listed 55 attributes of divine beauty and glory. The expression of this amount is a ray of one thousand and one attributes of God in the prayer of Joshan Kabir. After glorifying and purifying God and expressing monotheism, he expresses his inability to describe the infinite essence. In the end, Sanai, unlike the other prayers that are desired by the eternal lover, as a result of this prayer, expresses his request to be freed from the fire of Hell, "Khalasna Men Al-Nar Ya Rab" which is repeated at the end of 100 verses of Joshan Kabir. His poem, like this prayer, contains many moral, spiritual and educational themes.

تبلیغات