آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

از جمله نوین ترین رویکردهای نقد آثار ادبی، رویکرد شناختی می باشد. کلان استعاره ها که برای درک آثار ادبی مورد نیاز هستند، از ساز و کارهای استعاره های مفهومی در این نگرش بهره می برند. در این جستار با تکیه بر مفهوم شناختی استعاره، نگارندگان قصد دارد کلان استعاره دانش را در اشعار بی کس و یمینی شریف به صورت تطبیقی بررسی کند. داده های پژوهش، شعر «کتاب» از مجموعه شعر «اینک دختری سرزمین من است»(2011)، سروده بی کس و شعر «کتاب خوب» نوشته یمینی شریف می باشد. پرسش های اصلی پژوهش عبارت اند از مفهوم دانش چگونه در این اشعار نمود پیدا کرده است و چگونه استعاره های مفهومی خُرد در روساخت این اشعار توسط کلان استعاره دانش انسجام یافته اند. پژوهش حاضر بر اساس نظریات لیکاف و جانسون (1980) و کووچش (2010)، و به روش کیفی صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهند که استعاره های خُرد بکار رفته در روساخت این اشعار دارای زیرساختی پایه ای به نام کلان استعاره دانش هستند.

The Great Metaphor of Knowledge: A Comparative Study of the Poems of Shirko Bikas and Abbas Yamini Sharif

One of the newest approaches to literary criticism is the cognitive approach. The macro metaphors that are needed to understand literary works use the mechanisms of conceptual metaphors in this view. In this article, relying on the cognitive concept of metaphor, the authors intend to comparatively examine the macro metaphor of knowledge in the poems of Bikas and Yamini Sharif. The research data is the poem "Book" from the collection of poems "Inak Dokhtari Sarzamine Man Ast" (2011), composed by Bikas and the poem "Good Book" written by Yamini Sharif. The main questions of the research are how the concept of knowledge is reflected in these poems and how micro-conceptual metaphors are integrated in the superstructure of these poems by the macro metaphor of knowledge. The present study is based on the theories of Likoff and Johnson (1980) and Kuchsh (2010), and is conducted qualitatively. The research findings show that the micro metaphors used in the superstructure of these poems have a basic infrastructure called macro knowledge metaphor.

تبلیغات