آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

خواجوی کرمانی و سلمان ساوجی از شاعران نامدار و صاحب سبک قرن هشتم توانسته اند به کمک موسیقی شعر، توازن و تناسب کلمات را در محور هم نشینی زبان، به بهترین شکل به نمایش بگذارند. این مقاله در بررسی و مقایسه موسیقی کناری غزلیات سلمان و خواجو بر آن است که اثبات کند قافیه های دو همسان کم آهنگ ترین کلمات قافیه اند. این نوع قافیه در شعر خواجو بیش از سلمان است. وجود قافیه های سه همسان و بیش تر در شعر سلمان بیانگر این است که وی بیش از خواجو به موسیقی کناری حاصل از قافیه اهمیت داده است. خواجو تمایل چندانی به استفاده از ردیف های تصنّعی نشان نداده، حال آنکه ردیف های سلمان اغلب ساده و پیشوندی است. ردیف در غزلیات هر دو شاعر متنوع است. بکارگیری فعل مضارع بیش از ماضی، بیانگر خلاقیت و تحرّک تصاویر شعری آنان است.

A Study and Comparison on Lateral Music of Salman Savoji and Khwaju Kermani's Sonnets

Khwaju Kermani and Salman Savoji – famous and stylistic poets of eighth century – could manifest rhythm and terms harmony by music assistance. The present article intends to prove two iso – rhyme are less rhythmed by studying and surveying Khwaju Kermani and Salman Savoji's lateral music. Such kind of rhyme are more in Khwaju's poetries rather than Salman's. Khwaju was not interested in applying artificial rows while Salman's rows are mostly simple and prefixed. Rows in both poets' poetries are various.

تبلیغات