آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

امروزه، صورت و محتوای جدیدی از روابط خانوادگی بین زوجین پدیدار شده است که تأثیرات انکارناپذیری بر نقش و پایگاه اجتماعی زنان حتی در جوامع در حال گذار به همراه داشت. در تحقیق حاضر به منظور تعیین عوامل مؤثر بر منزلت اجتماعی زنان در شهر کرمان به آزمون نظریات کارکردگرا (پارسونز) و تضادگرا (کالینز) پرداخته شد. از این رو 300 زن متأهل در شهر کرمان به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. یافته های این تحقیق نشان دادند منزلت زنان در شهر کرمان به ترتیب متأثر از منابع ارزشمند، موفقیت، قدردانی، انصاف و انسجام اخلاقی است. با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت منزلت اجتماعی تابع الگوی نظری کشمکش است. به این معنا که دسترسی به منابع ارزشمند امکان ارتقاء منزلت زنان در خانواده را بیش متغیرهای موجود در ارزش ها و تمایلات نظام شخصیتی توضیح می دهد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود که رسانه های عمومی از طریق تهیه برنامه های آموزشی و دانشگاه ها از طریق ارائه یک واحد درسی تحت عنوان الگوهای جدید ارتباط مؤثر و سبک های دلبستگی به وضعیت موجود در خانواده یاری رسانند.

The study of effective social Factors on feeling esteem among women in family communications

Abstract: Now adays, new content and form of family communications between couples have emerged. It also has had undeniable effects on the role and social esteem of women in developing countreies. In this paper, to determine the affecting factors on the social esteem of women in Kerman city, the theories of functionalism (Parsons) and conflict (Collins) were examined. Threr for, 300 married women in Kerman were selected by multistage cluster sampling. The results of this study revealed that the esteem of women in Kerman is related to the access to valuable resources, gratifications, appreciation, moral solaridity and equity.According to these results social esteem of women is depended to the conflict theory pattern. This means that, access to valuable resources is much more important than values and desires in personality system to describe the social esteem of women in family communications. According to results we propose that mass media by provision of training programs and universities by adding a new course under the name of effective communication patterns and styles of couple attachment help to current situation of family. Key Words: “Family”, “Social esteem” “Valuable resources”,” Personality system”

تبلیغات