مقایسه تأثیر رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی بر تحمل پریشانی و اندیشه پردازی خودکشی در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی شایع ترین اختلال های رفتاری در دوران کودکی و نوجوانی است. کاستی های توجه نداشتن، بیش فعالی و تکانشگری می توانند به تحصیل و روابط اجتماعی اخلال ایجاد کنند. هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی بر تحمل پریشانی و اندیشه پردازی خودکشی در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند.به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس های علائم کمبود توجه/ بیش فعالی کانرز، ارهاد و اسپارو (1999)؛ تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و اندیشه پردازی خودکشی بک و استیر (1987) استفاده شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. گروه های آزمایش تحت رفتار درمانی دیالکتیکی (12جلسه 60 دقیقه ای) و تنظیم هیجانی (8جلسه 45 دقیقه ای) قرار گرفتند.داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر دو درمان رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی بر افزایش تحمل پریشانی و کاهش اندیشه پردازی خودکشی نوجوانان اثربخش بودند (0.01p)؛ بین دو درمان در افزایش تحمل پریشانی تفاوتی وجود نداشت اما رفتار درمانی دیالکتیکی نسبت به تنظیم هیجانی، تأثیر بیشتری در بهبود اندیشه پردازی خودکشی در نوجوانان بود. بنا بر این استفاده از رفتار درمانی دیالکتیکی و آموزش تنظیم هیجانی موجب کاهش رفتارهای پرخطر در افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی می شود.Comparison of the Effect of Dialectical Behavior Therapy and Emotion Regulation on Distress Tolerance and Suicide Ideation in Symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in Adolescents
Attention Deficit Hyperactivity Disorder is the most common behavioral disorder in childhood and adolescents. The deficit in attention, hyperactivity and impulsity could affect the edcations and social relations. The purpose of this study was to compare the effect of Dialectical Behavior Therapy and Emotion Regulation on distress tolerance and suicide ideation disorder in adolescents. The statistical population of this study included all Tehran city female high school students in academic year 2019-2020. 45 students were selected, using a purposive sampling method and randomly assigned to two experimental groups and one control group. To collect data Conner’s Adult ADHD Rating Scale (Conner’s, Erhardt & Sparrow (1999), Distress Tolerance Scale of Simmons & Gahr (2005) and Beck & Steer (1987) Suicide Ideation Scale were implemented. This quasi-experimental study was conducted with a pretest, posttest and follow-up design with control group. The experimental groups underwent Dialectical Behavior Therapy (12 sessions 60 minutes each) and Emotion Regulation training (8 sessions of 45 minutes), while the control group received no training. Data were analysed using covariance analysis. The results showed that Dialectical Behavior Therapy and Emotion Regulation training were significantly effective to increase distress tolerance and decrease Suicide Ideation in students (p < 0.01); There was no significant difference between the two treatments in increasing distress tolerance but Dialectical Behavior Therapy had a greater impact on improving adolescents suicide ideation than Emotion Regulation Training. It was concluded that the use of Dialectical Behavior Therapy and Emotion Regulation Training could reduce risky behaviors in individuals with ADHD.