آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری تعارض کار- خانواده در رابطه بین استرس و حمایت اجتماعی با خشنودی شغلی و خانوادگی انجام گرفت. نمونه ی پژوهش شامل 203 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس از میان کارکنان یک کارخانه صنعتی در اهواز در سال 1393 انتخاب شدند. در این پژوهش که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است، شرکت کنندگان مقیاس استرس شغلی، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده، مقیاس شغل به طور کلی ، پرسشنامه استرس خانوادگی، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده- مقیاس خانواده، مقیاس خشنودی خانوادگی و مقیاس تعارض کار- خانواده را تکمیل نمودند. به منظور ارزیابی الگوهای پیشنهادی از الگویابی معادلات ساختاری و جهت آزمودن اثرهای واسطه ای از روش خود راه انداز و با استفاده از نرم افزار AMOS انجام گرفت. شاخص های برازش مدل یابی معادلات ساختاری الگوهای کلی پژوهش را تأیید کردند. از بین روابط، تنها رابطه مستقیم استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده با خشنودی خانوادگی غیرمعنادار بود که از الگوی 1 (میانجی گری تعارض کار- خانواده) حذف شدند. شاخص های برازندگی به دست آمده نشان دادند که الگوی اصلاح شده نیز از برازش خوبی برخوردار است. نتایج حاصل از روش خود راه انداز و فاصله اطمینان حاصل از آن نشان داد که تعارض کار- خانواده میانجی گر کامل در رابطه ی بین استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده با خشنودی خانوادگی، و تعارض خانواده- کار میانجی گر جزئی در رابطه ی بین استرس خانوادگی و حمایت خانوادگی ادراک شده با خشنودی شغلی است. در محیط سازمان، استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده تنها از طریق تعارض کار- خانواده بر خشنودی خانوادگی اثرگذار هستند؛ در حالی که در حیطه خانواده، استرس خانوادگی و حمایت خانوادگی ادراک شده هم به طور مستقیم و هم از طریق تعارض خانواده- کار بر خشنودی شغلی اثر می گذارند. از این رو سازمان ها با به کارگیری راهکارهای مناسب به منظور کاهش استرس کارکنان خود و افزایش حمایت از آن ها، نه تنها قادر به مدیریت تعارض ایجاد شده بین کار و خانواده می باشند بلکه از این طریق می توانند موجب رضایت فرد از شغل و خانواده خود شوند.

Considering the Mediating Role of Work-family Conflict in Relationship between Stress and Social Support, and Job Satisfaction and Family Satisfaction

The present study was conducted intending to take into account the mediating work-family conflict role in relation with stress and social support with job and family satisfaction. Study samples included 203 industrial factory personnel selected through convenience sampling in Ahvaz over 2014. In this study, which is a descriptive endeavor of a correlational nature , participants filled in the job stress scale (Parkers & Decotis, 1983), the perceived organizational support survey (Eisenberger, et al., 1997), the job in general scale (Ironson, et al., 1989), the family stress questionnaire (Hennessy, 2005), the perceived social support-family scale (Procidano & Heller, 1983), the family satisfaction scale (Aryee, et al., 1999), and the work-family conflict scale (Carlson, et al., 2000). Structural equation modeling was used to assess the suggested pattern and the bootstrapping method was used to test the mediating effect and it was performed via AMOS. Structural equation modeling indices confirmed general study patterns. Among the relations, only the direct relation of job stress and perceived organizational support were deleted from pattern 1 (work-family conflict mediation). The fitting indices obtained showed that the corrected pattern was of good fitness. Results from the bootstrapping method and the confidence distance from it showed that the work-family conflict completely mediates between job stress and perceived organizational support with family satisfaction and family-work conflict is a partial mediator between family stress and perceived family support with job satisfaction. Thus, job stress and perceived organizational support affect family satisfaction only through work-family conflict, while in the family, family stress and perceived family support directly affect job satisfaction through family-work conflict. Therefore, organizations are not only able to manage conflicts generated between work and the family, but can satisfy personnel with the job itself and the family can apply suitable approaches to reduce their own personnel stress and increase their support.

تبلیغات