آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

نارساخوانی یک اختلال رشدی است که علایم آن ممکن است تا سنین جوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کند و زندگی تحصیلی یا حرفه ای شخص را مختل نماید. بنابراین، شناسایی این اختلال در سراسر دوران تحول از اهمیت چشمگیری برخوردار است. هدف مطالعه حاضر، هنجاریابی و سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه های سیاهه نارساخوانی بزرگسالان (P-ADC) و سیاهه خواندن بزرگسالان (P-ARC) می باشد. در این مطالعه 281 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. P-ADC، ARC و آزمون خواندن کلمات (مهک) روی آن ها اجرا شد تا ضمن هنجاریابی دو سیاهه مذکور، مبانی روان سنجی آن ها محاسبه شود. پایایی سیاهه ها با استفاده از همسانی درونی و تصنیف محاسبه شد. روایی سیاهه ها نیز با استفاده از روایی افتراقی و روایی همگرایی به دست آمد. نقطه برش آن ها با استفاده از منحنی راک (ROC) مورد تحلیل قرار گرفت. همسانی درونی P-ADC و P-ARC به ترتیب 71/0و 74/0، ضریب پایایی به روش تصنیف 58/0 و 52/0؛ و روایی همگرا و روایی افتراقی در حد قابل قبول بود. نقطه برش، حساسیت و ویژگی P-ADC به ترتیب 11، 68/0 و 88/0 و برای P-ARC 46، 63/0 و 88/0 بود. به علاوه، براساس نقطه برش در P-ADC، 15 نفر دارای مشکلات خواندن (3/5 درصد) و با نقطه برش P-ARC، 13 نفر (6/4 درصد) دارای مشکلات خواندن بودند. در بین این دو گروه 10 نفر (63/52 درصد) مشترک بودند که خود نشان دهنده روایی این ابزارهاست. با توجه به ویژگی های مطلوب روان سنجی این پرسشنامه ها می توان از آن ها در راستای نیل به اهداف پژوهشی و تشخیصی استفاده کرد.

Psychometric Properties of the Persian Version of Adult Dyslexia Checklist and Adult Reading Checklist

Dyslexia can significantly affect scholastic achievement across life. Thus, the diagnosis of this deficiency has always been a concern for clinicians. The purpose of this study was to identify the psychometric properties of the Persian version of the Adult Dyslexia Checklist (ADC) and the Adult Reading Checklist (ARC). In this study, 281 undergraduate students from Shahid Beheshti University were selected through stratified random sampling. The Persian version of the P-ADC, P-ARC and Words Reading Test were administered on the participants. The reliability was calculated using internal consistency and the split-half method. The validity was estimated based on discriminative and convergence validity. Finally, the ROC curves were analyzed to identify the cut-off points. The internal consistency for the P-ADC was 0.71 and 0.74 for the P-ARC. The Split-half reliability coefficient for P-ADC and P-ARC were 0.58 and 0.52, respectively. The discriminative and convergence validity were acceptable. The cut-off point, sensitivity and specificity were 11, 0/68 and 0/88 for the P-ADC and 46, 0/63 and 0/88 for P-ARC, respectively. Furthermore, using the P-ADC’s cut off points, 15 (%5/3) individuals and according to P-ARC, 13 (%4/6) people were suggested to have reading problems. 10 (%52/63) of the participants were in both groups. The findings of the current study suggest that both P-ADS and P-ARC can be considered as valuable instruments in measuring the reading ability of adult Persian speakers. Thus, they can be used for research and diagnostic purposes among relevant samples.

تبلیغات