آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیش بینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانش آموز دختر و 81 دانش آموز پسر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر ، مقیاس جهت گیری های یادگیری زبان ، سیاهه راهبردهای یادگیری زبان و همچنین آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی را تکمیل کردند. نتیجه ی ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، انگیزش درونی با عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. و بین جهت گیری بی انگیزشی و عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. همچنین نتیجه های تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون بتا نشان داد که بی انگیزشی، خودکارآمدی و انگیزش درونی بهترین پیش بینی کننده های پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان است. در مجموع یافته های پژوهش حاضر، بر نقش مؤثر خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری زبان و جهت گیری های انگیزشی زبان بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی تأکید می کند.

The Role of Self Efficacy, Language Learning Orientations and Language Learning Strategies on English Academic Achievement among Students

The purpose of this study was to investigate the role of self-efficacy, language learning orientations and language learning strategies on English academic achievement among third graders of junior High Schools. Participants included 164 (female=83, male=81) students who were selected by cluster random sampling.  The research method was descriptive-correlation. The variables were Measured by Sherer's general self-efficacy scale (GSES), language learning orientations scale (LLOS), strategy inventory for language learning (SILL) and a English academic achievement test. Data were using analyzed using SPSS software. Pearson correlation test showed that there was a meaningful and positive relation among self-efficacy, cognitive strategies, meta-cognitive strategies, intrinsic motivation and English academic achievement. There was a meaningful and negative relationship among amotivation orientation and English academic achievement. Also, Stepwise Regression Analyses and Beta Test indicated that amotivation orientation, self-efficacy and intrinsic motivation were the best prediction for English academic achievement. The results of this study indicated the effect of self-efficacy, language learning orientations and language learning strategies on English academic achievement.

تبلیغات