آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

زمینه و هدف:ترانزیت مواد مسائل مهمی است که راجع به آن باید سیاست گذاری شود، ازنظر جمهوری اسلامی مهم است . روش ترکیبی( کیفی_کمی) از نوع استقرائی است. گام اول که به روش کیفی انجام شد از روش تحلیل مضمون استفاده شد و در گام بعد جهت رتبه بندی و مشخص شدن مهم ترین عامل آسیب زا در بخش سیاست گذاری امنیتی مواد مخدر از روش AHP استفاده شد. داده ها به روش کتابخانه ای، بررسی اسناد و13 مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد استان به دست آمده . نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند و بعد از مشخص شدن مضامین عوامل آسیب زا از مصاحبه ها به دست آمده و جدول معیارها و زیر معیارهای AHPتنظیم و سپس تحلیل کمی انجام شد. یافته های تحقیق از تحلیل مضامین 6 معیار اصلی و 22 زیر معیار استخراج شد .یافته ها در بخش کمی نشان داد از میان معیارهای اصلی، معیار اقتصادی (C3) با وزن 0.458 رتبه اول، معیار بین المللی (C5) با وزن 0.243 رتبه دوم، مدیریتی (C1) با وزن 0.211 رتبه سوم، قانونی (C2) با وزن 0.082 رتبه چهارم، اجتماعی- فرهنگی (C4) با وزن 0.069 رتبه پنجم سیاسی (C6) با وزن 0.057 رتبه ششم را کسب کرده است نتایج تحقیق حل آسیب ها باید برنامه ریزی های کلان جامعه موردبازبینی, بخصوص در بخش سیاست گذاری های اقتصادی و بین المللی . تا زمانی که معاش مردم به ترانزیت است نمی توان این مشکل را مرتفع ساخت و تنها راهکار ایجاد شغل در منطقه است. سطح بین المللی نیز عدم همکاری ها باعث شده ایران هزینه های جانی و مالی بسیاری را برای مبارزه پرداخت می نماید که نفع این مسئله فقط برای کشورهای اروپایی و غربی است .

Pathology of the disciplinary security policy-making process against drug transit (Case study of Kerman province)

Background and purpose: transit materials is an important issue that needs to be politicized, important from the point view Islamic Republic. combined method (quantitative-qualitative) is of inductive type. first step, which was carried out qualitatively, used thematic analysis method, and next step, AHP method was rank and determine the most important harmful factor drug security policy department. data was obtained by library method, document review and 13 semi-structured interviews with senior managers of the province. Targeted non-random sampling and after determining the themes of traumatic factors obtained from the interviews and setting the table criteria and sub-criteria of AHP, then quantitative analysis was done. findings research were extracted from the analysis themes 6 main criteria 22 sub-criteria. findings quantitative section showed that among the main criteria, economic criteria (C3) with weight 0.458 ranked first, international criteria (C5) with a weight 0.243 ranked second, managerial ( C1) ranked third with a weight 0.211, legal (C2) ranked fourth with a weight 0.082, socio-cultural (C4) ranked fifth with a weight of 0.069, political (C6) ranked sixth with a weight of 0.057 .The results of the research to solve the damages should be reviewed in the macro-planning of the society, especially in the economic international policies. As long as people's livelihood depends on transit, this problem cannot be solved and the only solution create jobs in region. At the international level, lack of cooperation has caused Iran to pay lot of life and financial costs for struggle, which benefits only European and Western countries

تبلیغات