مطالعه شکل گیری هویت جسمیت یافته زنان دهه نود با رویکرد روانشناسی گفتمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هویت به تعبیری بخش ضروری حالات روانی انسان است که شیوه تعامل با جامعه را کنترل می کند. درمقابل رویکرد روانشناسی گفتمانی هویت را برساختی پویا می داند که ازطریق گفتمان و تعامل اجتماعی حاصل می شود. گفتمان در این رویکرد، منجر به خلق بدن های گفتمانی شده و این بدن ها نیز در برساخت هویت جسمیت یافته دخیل هستند. از این رو هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی توانایی این رویکرد در مطالعه هویت، بالأخص هویت جسمیت یافته و نشان دادن محدودیت مدل دکارتی، است. این رویکرد، رویکرد تحلیلی نظری به گفتمان است که گفتار و نوشتار را در کانون مطالعات خود قرار می دهد و فهم پدیده های روان شناختی را در بستر اجتماعی ممکن می داند. پژوهش حاضر کیفی بوده و داده ها از ده نفر از بلاگرهای زن در رده سنی بیست الی سی سال از منطقه ای یک دست در تهران، ازطریق مصاحبه باز و ضبط لایو اینستاگرام جمع آوری شده است. نتایج نشان از برساخت هویت جسمیت یافته به واسطه ساخت های زبانی ساده و روزمره و از ویژگی های فیزیکی بدن تغییریافته زنان به عنوان ویژگی های قابل شناسایی هویت دارد. اهمیت ساخت زبانی فاعل و مفعول فاصله بین هویت و بدن را کمرنگ کرده و از این طریق عاملیت از زنان زدود ه شده و فیزیک و تغییرات بدن فراتر از آگاهی قرار می گیرد.Study of the Formation of Embodied Identity of Women in the Nineties with a Discourse Psychology Approach
Identity is classically assumed a crucial part of one’s psychological state that guides how we behave and how we fit into society. Identity in discursive psychology is a dynamic construction which is attained through social interaction and discourse. The latter has definite role in construction of embodied identity. This paper shows the possibility of discursive psychology for understanding embodiment and identities in different research setting. Then, a second goal is to challenge the boundaries of embodiment and the limits of a Cartesian Model of bodies and identities. Discursive psychology is an analytic and theoretical approach to discourse, which focuses on speech and writing, believing that psychological phenomena should be understood in social contexts. This study is a qualitative method of data analysis. The interviewees are ten female bloggers between the age of twenty to thirty, from homogeneous areas in Tehran. The data are collected through blogger's interviews and live broadcasts on Instagram. The results demonstrate that the embodied identity are formed through every day and simple practices and that human physics plays a crucial role in the construction of embodied identity. It has also emphasized the significance of subject-object construction in identity work and the consequences of this discursive constructions that blur the boundary between self (subject) and bodies (object). Blurring this boundary could at times decrease the agency of the speaker, where physical or bodily processes are oriented as beyond the conscious or active control of the individual.