آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش استفاده از شبکه های اجتماعی، انعطاف پذیری شناختی و حساسیت اضطرابی در پیش بینی کرونا فوبیا دانش آموزان بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. در مطالعه حاضر، 170دانش آموز به صورت روش نمونه گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای گردآوری داده ها ازپرسشنامه های ترس از کرونا آهورسو و همکاران (2019)؛ استفاده از شبکه های اجتماعی شی و همکاران (2014)، انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و حساسیت اضطرابی تیلور و همکاران (2007) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد استفاده از شبکه های اجتماعی و حساسیت اضطرابی با کرونا فوبیا همبستگی مثبت و معناداری دارند (01/0>P). در مقابل، بین انعطاف پذیری شناختی با کرونا فوبیا رابطه منفی معناداری بدست آمد (01/0>P). نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پژوهش به طور معناداری توانستند 61 درصد از تغییرات کرونا فوبیا را پیش بینی کنند. نتیجه گرفته می شود که بین شبکه های اجتماعی، انعطاف پذیری شناختی و حساسیت اضطرابی با کرونا فوبیا دانش آموزان رابطه مستقیمی وجود دارد. از آنجایی که دو سال از شیوع کووید-19 گذشته است و همچنان این ویروس کشنده در حال جهش است، لازم است تدابیری در جهت کنترل استفاده از شبکه های اجتماعی و افزایش سلامت روانشناختی دانش آموزان اتخاذ گردد.

Relationship Between Social Networks, Cognitive Flexibility and Anxiety Sensitivity in Predicting Students' Corona Phobia

Abstract The aim of this study was to investigate the role of social media use, cognitive flexibility and anxiety sensitivity in predicting students' corona phobia. The present study is a descriptive correlational study. The statistical population of the study included the second high school students in Rasht in the academic year 2020-2021. In the present study, 170 students participated in the study using available sampling method. To collect data from the Fear Coronavirus 2019 Ahorsu et al. (2019); The use of social networks was used by Shi et al. (2014), cognitive flexibility Dennis & Vander Wal (2010), and anxiety sensitivity Taylor et al. (2007). The collected data were analyzed by Pearson correlation test and multiple regression analysis. The results showed that the use of social networks and anxiety sensitivity had a positive and significant correlation with corona phobia (P <0.01). In contrast, there was a significant negative relationship between cognitive flexibility and coronary phobia (P <0.01). The regression results showed that the research variables could significantly predict 61% of coronary phobia changes. It is concluded that there is a direct relationship between social networks, cognitive flexibility and anxiety sensitivity with students' corona phobia. For two years have passed since the outbreak of COVID-19 and the deadly virus is still mutating, measures need to be taken to control the use of social media and increase students' mental health. Keywords: Corona phobia, Using Social Networks, Cognitive Flexibility, Anxiety Sensitivity

تبلیغات