مقایسه اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس و آموزش خودشفقت ورزی بر حس عاملیت، تنظیم هیجانی در نوجوانان پسر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس و آموزش خودشفقت ورزی بر حس-عاملیت، تنظیم هیجانی در نوجوانان پسر شهر اهواز بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزم ون و گ روه گواه و مرحله پیگیری دوماهه ب ود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان پسر شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بود، که از میان آنها 75 دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم، بصورت روش تصادفی مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 25 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش اول تحت آموزش ایمن سازی در برابر استرس مایکنباوم (2008) طی 8 جلسه 90 دقیقه ای و گروه آزمایش دوم تحت آموزش خودشفقت ورزی گیلبرت (2009) طی 8 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتندوبرای گروه گواه مداخله ای انجام نشد. ابزارهای م ورد اس تفاده شامل مقیاس حس-عاملیت وودی (2013) و پرسش نامه سبک های تنظیم شناختی هیجان فرم کوتاه گارنفسکی و کرایج (2002) بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. نتای ج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش ایمن سازی در برابر استرس و آموزش خودشفقت ورزی ب ر حس عاملیت، تنظیم هیجانی مثبت و منفی نسبت به گروه گواه در نوجوانان پسر تأثیر داشته(001/0>p) و هم چنین مشخص شد آموزش ایمن سازی در برابر استرس در افزایش حس عاملیت و تنظیم هیجانی مثبت و کاهش تنظیم هیجانی منفی، نسبت به آموزش خودشفقت ورزی اثربخشی بیشتر داشته است (001/0>p). نتایج در مرحله پیگیری نیز پایدار بود. ازاین رو بکارگیری روش آموزش ایمن-سازی در برابر استرس به عنوان یک مداخله مؤثرتر می تواند جهت افزایش حس عاملیت و تنظیم هیجانی مثبت و کاهش تنظیم هیجانی منفی نوجوانان پسر مورد استفاده قرار گیرد.Comparison of the effectiveness of immunization training against stress and self-compassion training on sense of Agency, emotion regulation in male adolescents
The aim of the present study was to compare the effectiveness of immunization training against stress and self-compassion training on sense of agency,emotion regulation in male adolescents in Ahvaz.The research design was quasi-experimental of pre-test, post-test and control group and two-month follow-up stage.The statistical population of the study was all male adolescents in Ahvaz in the academic year 1401-1400, of which 75 male high school students were randomly selected and randomly divided into two experimental groups and a control group.The first experimental group was trained immunization against stress Mykenbaum (2008), in 8 sessions of 90 minutes, and the second experimental group was trained self-compassion Gilbert(2009), in 8 sessions of 90 minutes and the control group did not receive any interventions. The instruments used included the Woody Sense-Functioning Scale(2013) and the Garnefski & Craig(2002) Short Form Cognitive Emotion Styles Questionnaire. The results of data analysis showed that stress immunization training and self-compassion training had an effect on the sense of agency, positive and negative emotion regulation compared to the control group in male adolescents. (p <0.001) also It was found that stress immunization training was more effective than self-compassion training in increasing positive sense of agency and positive emotion regulation and decreasing negative emotion regulation (p <0.001). The results in the follow-up phase were also stable. Therefore, using the immunization training method against stress as a more effective intervention can be used to increase the sense of agency and positive emotion regulation and reduce the negative emotion regulation of male adolescents.