ارزش باریِ علم و طبیعت گراییِ اخلاقی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مقاله دفاع از این ادعا است: اگر استقلال علم از ارزش ها را رد کنیم، آنگاه باید استقلال ارزش ها از علم را هم انکار کنیم، و بالعکس. به بیان دیگر: علم ارزش بار است اگر و تنها اگر ارزش ها هم علم بار باشند. اگر چنین باشد، آنگاه نشان خواهیم داد که استدلال هایی را که علیه خنثی بودنِ علم اقامه می شوند می توان در دفاع از واقع انگاری اخلاقی نیز به کار گرفت. دو استدلال برای دفاع از این ادعا ارائه خواهد شد. استدلال نخست مبتنی است کل گرایی تأییدی، و این واقعیت بهره می جوید که با مفروض گرفتن ساختاری کل گرایانه برای رابطه میان نظریه و شاهد می توان پذیرفت که هر معیاری در مقام شاهد برای نظریه بالقوه بتواند مفید باشد در معرض تأیید و رد با شواهد تجربی دیگر قرار دارد. استدلال دوم مبتنی است بر ماهیتِ ضدجزمیِ علم. اگر ارزش ها بتوانند در نقش شواهد عمل کنند، پس باید به طریقی نسبت به واقعیت حساس باشند. نهایتاً استدلال می کنم که در میان شکل های مختلف واقع انگاری، این طبیعت گرایی اخلاقی است که با این ملاحظه بیشتر تقویت می شود.Value-ladeness of Science and Ethical Naturalism
This article aims to defend a conditional proposition, or to be more precise a biconditional, one: if we reject that science is value-free, then we must also reject that values are independent of reality, and vice versa. Therefore, arguments proposed against neutrality or value-freedom of science may also be applied in defending moral realism. Two arguments for this claim will be provided. The first argument is based on conformational holism, and uses the fact that by assuming a holistic structure for the relation of theory and evidence one agrees that every criterion which is potentially useful as evidence for theories be subject to confirmation and disconfirmation by further empirical evidence. The second argument is based on anti-dogmatic nature of science I will then argue that among different forms of moral realism, ethical naturalism is the one that is better vindicated.