آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف : حکمرانی مشارکتی در آموزش عالی بر مشارکت فعال ذی نفعان مختلف در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها تأکید دارد. در عرصه اجرا، پیاده سازی حکمرانی مشارکتی به سادگی امکان پذیر نیست و به خصوص در نظام های بوروکراتیک موانع و چالش های زیادی بر سر راه آن وجود دارد. روش: پژوهش حاضر با بهره گیری از روش فراترکیب، به دنبال ارائه دسته بندی جامعی از چالش های پیاده سازی حکمرانی مشارکتی در آموزش عالی بر اساس مطالعات این حوزه و تحلیل آن ها بود. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد اکتشافی بود. یافته ها: در این روش با بهره گیری از روش فراترکیب و انتخاب حدود 150 مقاله و پژوهش مرتبط که اکثراً از سال 2010 تا 2020 است و از پایگاه های علمی معتبر مختلفی جمع آوری شده که نهایتاً با استفاده از این روش 100 مقاله منتخب شناسایی و چالش های پیاده سازی حکمرانی مشارکتی شناسایی شدند . نتیجه گیری : چالش های پیاده سازی در حکمرانی آموزش عالی شامل هشت مقولة،1- چالش های ساختاری، 2- مدیریتی، 3- کلان و فراسازمانی، 4- سیاسی، 5- فرهنگی و اجتماعی، 6- برنامه ریزی، 7- اقتصادی و مالی و 8- چالش های ابزاری است که هرکدام از زیر مؤلفه هایی تشکیل شده اند.

Identification of challenges and barriers to implementation of shared governance in higher education

Objective: Participatory governance in higher education emphasizes the active participation of various stakeholders in decision-making and planning. In practice, the implementation of participatory governance is not easily possible and there are many barriers, especially in bureaucratic systems. Methods: Using the meta-synthesis method, the present study seeks to provide a comprehensive classification of the challenges of implementing participatory governance in higher education based on studies in this field and their analysis. Results: The method of the present study is qualitative with an exploratory approach. In this method, by using the meta-synthesis method and selecting about,150 articles and related research, mostly from 2010 to 2020, and collected from various valid scientific databases, finally using this method, 100 selected articles were identified and the challenges of implementing participatory governance were identified. Were. Conclusion: Implementation challenges in higher education governance include eight categories: 1- Structural challenges, 2- Managerial, 3- Macro and extra-organizational, 4- Political, 5- Cultural and social, 6- Planning, 7- Economic and financial, and 8- Instrumental challenges Each of which consists of subcomponents.

تبلیغات