آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری اصیل بر عملکرد فردی با توجه به ویژگی های شغلی و تعهدات عاطفی کارکنان بوده است. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق کارکنان ستادی سازمان آموزش وپرورش استان گیلان هستند که به روش نمونه گیری خوشه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 221 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده که برای سنجش رهبری اصیل از پرسشنامه Avolio و همکاران (2007)، تعهدات عاطفی Moody و همکاران (1990)، ویژگی های شغلی Hockman and Oldham (1975)، عملکرد فردی Staple و همکاران (1999) و به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزار آماری Smart PLS3 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که رهبری اصیل بر تعهد عاطفی و عملکرد فردی کارکنان سازمان آموزش وپرورش استان گیلان تأثیر معناداری دارد. همچنین تأثیر تعهد عاطفی بر عملکرد فردی کارکنان سازمان آموزش وپرورش استان گیلان نیز تأیید شد. همچنین مشخص شد که تعهد عاطفی نقش میانجی در تأثیر رهبری اصیل بر عملکرد فردی کارکنان دارد و نقش تعدیل گر متغیر ویژگی های شغلی در تأثیر رهبری اصیل بر عملکرد فردی کارکنان سازمان آموزش وپرورش استان گیلان نیز تأیید شد. بر این اساس، می توان گفت که با استقرار رویکرد رهبری اصیل و ارتباط آن با تعهدات عاطفی و ویژگی های شغلی، امکان ارتقای عملکرد فردی کارکنان ستادی آموزش وپرورش استان گیلان وجود دارد.

The Impact of Authentic Leadership on Personal Performance of Employees with Regard to Job Characteristics and Emotional Commitments

The purpose of this study was to investigate the effect of authentic leadership on individual performance with respect to job characteristics and emotional commitments of staff in the education department of Guilan province. The research is applied in terms of purpose and descriptive. The statistical population of the study is the staff of the Guilan Education Organization, which was selected as a sample by cluster sampling method based on Cochran's formula. The data collection tool was a questionnaire that was used to measure authentic leadership from Avolio et al. (2007), Moody et al. (1990), Hockman & Oldham (1975), Job Performance of Staple et al. (1999). In order to analyze the data, the structural equation modeling method based on the partial least squares approach was used by Smart PLS3 statistical software. Findings showed that authentic leadership has a significant effect on emotional commitment and individual performance of employees of the Guilan Education Organization. The effect of emotional commitment on the individual performance of the staff of the Guilan Education Organization was also confirmed. It was also found that emotional commitment has a mediating role in the impact of authentic leadership on individual performance of employees and the moderating role of job characteristics variable in the impact of authentic leadership on individual performance of employees of Guilan Education Organization was also confirmed.  

تبلیغات