آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

دنیای امروز، شاهد تغییرات و تحولات عمیقی است که همه آنها در حوزه های عملکردی هویت، مرز، مفهوم جغرافیا (مکان)، فضا و زمان، قابل درک اند. هویت ها چندپاره شده اند، مرزها درنوردیده و مکان و زمان به هم فشرده شده اند. در این راستا، تلویزیون- به عنوان زبانی بین المللی- یکی از عوامل مؤثر در بروز این تغییرات است و تقریباً هیچ نقطه ای از جهان را نمی توان یافت که از امواج و پیام های تلویزیونی- به عنوان سفیران جدید در سیاست های ارتباطی- به دور باشد. در مواجهه با چنین وضعیتی و برای درک مؤلفه ها و مختصات تلویزیون جهانی، این پژوهش از طریق مصاحبه با بیست نفر از پژوهشگران و کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه، زمینه های ظهور و بستر فعالیت تلویزیون های جهانی در عصر جهانی شدن را بررسی کرده و به واکاوی مؤلفه های «تلویزیون جهانی» [1] در شبکه های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی پرداخته است. براساس نتایج، از منظر صاحبنظران ایرانی، مؤلفه های «تلویزیون جهانی» را می توان در چهار سطح مؤلفه های فنی (تکنیکی)، مؤلفه های محتوایی، مؤلفه های ساختاری و مؤلفه های تاکتیکی (رویکردی) طبقه بندی کرد. همچنین زمینه های ظهور و بستر فعالیت تلویزیون های جهانی، تحت تأثیر عوامل پنجگانه فرهنگی، فناوری، سیاسی، اقتصادی و زمینه ای مهیا می شوند.   [1] Global Television.

Areas of emergence, Activity platform and components of global television

Today's world is witnessing profound changes and transformations, all of which are understandable in the functional realms of identity, borders, the concept of geography (space), space and time. Identities are fragmented, borders are crossed and space and time are compressed. In this way, television as an international language is one of the effective factors in the occurrence of these changes and almost no part of the world can be found that is far removed from the waves and television messages as new ambassadors in communications policy. In the face of such a situation and to understand the components and coordinates of world television, this article has tried to examine the emergence and context of global television in the era of globalization through interviews with twenty communication and media researchers and try to analyze the components of world television in the foreign networks of the Islamic Republic Broadcasting. The results indicate that from the perspective of Iranian experts, the components of world television can be classified into four levels: technical components, content components, structural components, and finally tactical components (approach). And the contexts of the emergence and context of global television are influenced by five factors and themes: cultural, technological, political, economic and contextual. Keywords: "Globalization"."global Television"."Component"."Iranian Experts"."Thematic"

تبلیغات