کلید واژه ها: حرمت خود کودکان دبستانی روان درمانی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۵ - ۱۱۱
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۴۰

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزش حرمت خود در دانش آموزان دبستانی انجام گرفت. به این منظور با روش نمونه گیری در دسترس از بین ۴۳ کودک کلاس سوم، با توجه به معیارهای ورود ۱۶ نفر انتخاب شدند. آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده و تحت آزمون حرمت خود روزنبرگ قرار گرفتند. گروه آزمایشی دو بار در هفته تحت آموزش برنامه حرمت خود؛ که توسط محقق تهیه و روایی آن توسط متخصصان تأیید شد، در کنار آموزش های معمول قرار گرفتند. گروه گواه آموزش معمول خود را دنبال کرده و پس از هشت جلسه آموزش به گروه تحت آزمایش، آزمون های ذکر شده مجدداً از دو گروه اخذ و داده ها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از ویرایش بیستم نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده گردید. نتایج بدست آمده پژوهش حاضر نشان داد که نمرات آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیر حرمت خود به طور معناداری افزایش یافته است (05/0>P). در مجموع نتایج یافته ها مشخص کرد به کارگیری برنامه آموزش حرمت خود روی کودکان دبستانی می تواند به افزایش حرمت خود بی انجامد.

Investigating the Effectiveness of the Self-Esteem Educational Package in Elementary School Students

This study was conducted to investigate the effectiveness of the self-esteem educational package in elementary school students. For this purpose, through the available sampling method, 16 out of 43 students in grade three were selected three according to the inclusion criteria. The subjects were randomly divided into two groups and subjected to the Rosenberg’s self-esteem scale. The subject group of the study, in addition to their usual training, was trained twice a week in their self-esteem program, which was prepared by the author and its validity was confirmed by the experts. The control group followed their usual training and after eight sessions of training to the subject group, the mentioned tests were taken again from the two groups and the data were analyzed by the covariance analysis method. The 20th edition of SPSS software and one-way analysis of covariance test were used to analyze the data. The findings showed that, compared to the control group, the subjects’ scores in the self-esteem variable had increased significantly (P<0.05). As a whole, the findings indicated that the application of the self-esteem training program on elementary school students could result in an increase in self-esteem.

تبلیغات