تاثیر عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان در سال تحصیلی 1401- 1400
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری، تمامی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان در سال تحصیلی1401 1400 بوده است که تعداد 270 نفر از دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم بر اساس جدول مورگان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند و به منظور جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج(1383) ، رضایت از تحصیل احمدی( ۱۳۸۸)،پیشرفت تحصیلی فام و تیلور( ۱۹۹۴) و عدالت آموزشی شفیع پور(1395) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه پیشرفت تحصیلی با استفاده از آلفای کرونباخ،0/82 بود و پایایی پرسشنامه رضایت از تحصیل ،عملکرد تحصیلی و عدالت آموزشی به ترتیب0/73، 84/ 0 و0/91 برآورد گردیده است، به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار Spss نسخه 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنی داری دارد.The effect of educational justice on academic performance, satisfaction with education and academic progress of male students of the second period of secondary schools in Abdanan city in the academic year of 2022-2023
present study was conducted with the aim of investigating educational justice on academic performance, satisfaction with education and academic progress of male students of the second period of secondary schools in Abdanan city. The present research method is descriptive-correlation type. The statistical population was all the male students of second period secondary schools in Abdanan city in the academic year of 2022-2023, and 270 male students of second period secondary schools were selected based on Morgan's table by multi-stage cluster sampling and in order to collect information. Four educational performance questionnaires were used in Dartaj (2003), satisfaction with Ahmadi education (2008), academic progress of Pham and Taylor (1994) and Shafipour's educational justice (2005). The reliability of the educational achievement questionnaire using Cronbach's alpha was 0.82, and the reliability of the questionnaire of satisfaction with education, academic performance, and educational justice was estimated as 0.73, 0.84, and 0.91, respectively. Spss version 22 software was used for data analysis. became. The research results showed; Educational justice has a significant effect on academic performance, satisfaction with education, and academic progress of students.