تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازده های یادگیری حیطه شناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازده های یادگیری حیطه شناختی بود.پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و ازنظر روش از نوع ترکیبی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد.در روش کمی،از شیوه شبه آزمایشی استفاده شد و در روش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختارمند و مشاهده استفاده شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم منطقه پیربکران بود.نمونه شامل 16 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم بودند. مباحث درس ریاضی به دو شیوه عادی و معکوس با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش تدریس شد. داده های حاصل بخش کمی در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کیفی،مصاحبه های دانش آموزان،والدین و آموزگار کدگذاری و مقوله بندی شد.یافته های پژوهش نشان داد نمرات دانش آموزان در بازده های سطحی و ساده حیطه شناختی،در آموزش به شیوه معکوس و عادی تفاوت معناداری در دو روش نداشتند اما روش معکوس بر ارتقا نمرات دانش آموزان دختر و پسردر بازده های پیچیده و عمیق حیطه شناختی تأثیر داشت و موجب بهبود عملکرد دانش آموزان در بازده های پیچیده و عمیق حیطه شناختی میشد همچنین آموزش با روش معکوس بر مؤلفه های یادشده بر دختران و پسران تأثیر متفاوت معناداری نداشت،علاوه بر این، استقلال دانش آموزان در یادگیری ریاضی و فعالیت دانش آموزان در منزل در کلاس معکوس افزایش داشتند؛همچنین معضل کمبود زمان تدریس به صورت حضوری را به ویژه در دوران همه گیری بیماری کرونا برطرف کرد.Quantitative and Qualitative Impact of Sixth Grade Math Teaching flipped on Cognitive Domain Learning Outcomes
The aim of the present study was to investigate the quantitative and qualitative effect of sixth grade mathematics teaching in flipped on the learning outcomes of cognitive domain. , Quasi-experimental method was used and in the qualitative method, semi-structured interviews and observation were used.The statistical population of the study included all sixth grade male and female students in Pirbakran region. The sample included 16 sixth grade male and female students. Mathematics topics were taught in two ways, normal and flipped, using pre-test and post-test in two groups of control and experiment.Quantitative data were analyzed in two levels of descriptive and inferential statistics, and in the qualitative part, interviews with students, parents and teachers were coded and categorized. Findings showed that students' scores on superficial and simple cognitive outcomes in flipped and normal education were not significantly different between the two methods, but the flipped method improved the scores of male and female students in complex and deep cognitive outcomes and improved performance. Students became cognitive in complex and profound outcomes.Also, flipped education did not have a significant effect on the mentioned components on girls and boys. In addition, students 'independence in learning mathematics and students' activities at home in the flipped classroom increased; It also solved the problem of lack of teaching time in person, especially during the coronary heart disease epidemic.