آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

با توجه به اهمیت پیاده سازی تمدن سازمانی، به عنوان رویکردی تکمیل کننده تعالی سازمانی، این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تمدن سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شد. در این پژوهش، 15 خبره جامعه هدف شامل استادان حوزه مدیریت، متخصصان و خبرگان این شرکت با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آن ها به روش عمیق نیمه ساختاریافته انجام گردید. جامعه آماری در بخش کمّی، مدیران و کارکنان با تجربه شرکت می باشند که حجم نمونه از طریق نمونه گیری خوشه ای و فرمول کوکران برابر 200 نفر به دست آمد. روایی و پایایی پرسشنامه باز طریق شاخص های CVR و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافته های بخش کیفی و روش دلفی، 4 مؤلفه اصلی و 40 مؤلفه فرعی، شناسایی و مدل تمدن سازمانی طراحی شد. همچنین براساس یافته های بخش کمّی، بارهای عاملی در کل مدل در مؤلفه های اصلی شامل انسان مداری، عدالت مداری، جامعه مداری و دانش مداری به ترتیب برابر 50/0، 578/0، 504/0 و 516/0 به دست آمد.

Designing and Explanation of a Model for Organizational civilization (The Case Study of Mobarakeh Steel Company)

The Regarding the importance of applying organizational civilization, this study aimed to design and explain an organizational civilization model with a mixed method (quantitative/qualitative), in Mobarakeh Steel Company of Isfahan. In this study, 15 experts from the target community including management professors, experts and specialists in the company were identified by the targeted snowball sampling method and interviewed by deep semi-structured method. The statistical population in the quantitative part, included the company’s experienced managers and staff, and the sample size was calculated as 200 persons by cluster sampling and Cochran’s formula. Based on the qualitative findings and the Delphi technique, 4 main components and 40 sub-components were identified and the organizational civilization model was designed. Also, The factor loads in the whole model regarding the components of humanism, justice, community and knowledge were equal to 0.50, 0.578, 0.504 and 0.516, respectively.

تبلیغات