چکیده

مذاهب فقهی اسلامی درباره حکم نماز میت غایب اختلاف دارند ، این اختلاف از علل چندی ناشی شده است، از جمله آنها روایاتی است که درباره نماز پیامبر(ص) بر نجاشی سخن گفته اند، از همین رو هدف از پژوهش حاضر بررسی مبانی فقهی نماز میت غیابی در فقه مذاهب اسلامی است ، نتایج تحقیق حاکی از آن است که ، مذاهب فقهی که به جواز نماز میت غایب و صحت روایات نماز نجاشی معتقد هستند، در مصادیق میت غایب اختلاف دارند، زیرا برخی از ایشان این نوع نماز را تنها درباره مردگانی جایز دانسته اندکه ویژگی برجسته ای دارند، اما برخی از آنها چنان دامنه میت غایب را وسیع گرفته اند که مردگان کرونایی ، مفقود شدگان، غرق شدگان و مانند آنها را نیز میت غایب دانسته اند، از سویی درباره نماز میت غایب در بلاد کبیره نیز دیدگاههای گوناگونی به چشم می خورد. امامیه و برخی از مذاهب فقهی اهل سنت نماز بر میت غایب جایز ندانسته اند، این دیدگاه درست است، زیرا با توجه به امکان تفسیر «صلاه» به دعا، پیامبر(ص) برای نجاشی دعا کرده اند؛ بر فرض که صلاه به معنای نماز باشد ، جنازه نجاشی برای پیامبر(ص) حاضر شده و حضرت بر میت حاضر نماز خوانده اند، همه مذاهب فقهی حذف برخی از شروط نماز میت را در شرایط اضطراری جایز دانسته اند. پژوهش حاضر به استناد منابع کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

Analyzing the basics of the legitimacy of absent prayer in the jurisprudence of Islamic schools

Different jurisprudences of Islamic schools have contradicting ideas about the absent prayer. This contradiction is due to several reasons, including the hadith from The Prophet (PBUH) about his prayer for Najashi. The objective of this study is to investigate the jurisprudential foundations of absent prayer for a dead body in different jurisprudence of Islamic schools. The results showed that those who believe in absent prayer based on the Najashi hadith, they have some disagreements with the instances of absent corpse. Some of them believe that such prayer is acceptable only for those who have a prominent feature. Some others extended the domain of dead corpse to a great extent that included death of Corona, missed or drowned bodies etc. On the other hand, there are different viewpoints about the absent prayer in mega cities. Imami’s and some of the Sunnah’s jurisprudences do not believe in absent prayer. This perspective is correct; as the word “Salah” can be interpreted as praying, too and Prophet Mohammad (PBUH) prayed for him. Even if “Salah” is translated as the act of praying, the corpse of Najashi became present for The Prophet (PBUH) and he prayed for the present corpse. All the Islamic jurisprudences believe that some of the conditions of the dead body prayer can be ignored. The present study has been carried out based on library sources and descriptive and analytical method.

تبلیغات