آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف: این مطالعه به بررسی تعیین تأثیر بازی مبتنی بر محیط یادگیری سازنده گرا بر یادگیری همیارانه و رشد اجتماعی کودکان پرداخته است. روش پژوهش:   این پژوهش نیمه آزمایشی با بهره گیری از طرح دو گروهی با گروه گواه و پیش آزمون و پس آزمون و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان تحصیل در  پایه ششم ابتدایی منطقه 2 شهر قزوین در سال تحصیلی 99- ۱۳۹۸ به تعداد 20450 نفر بودند، که از این تعداد 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه به صورت تصادفی تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه یادگیری همیارانه جانسون و همکاران (1999) و رشد اجتماعی الیوت (1990) استفاده شد. برای گروه آزمایش به روش بازی مبتنی بر محیط یادگیری سازنده گرا" اجرا شد و گروه گواه در حالت انتظار قرار داشت. داده ها با استفاده از واریانس اندازه های مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بازی مبتنی بر محیط یادگیری سازنده گرا بر یادگیری همیارانه (20/32=F، 001/0=p) و بر رشد اجتماعی کودک (49/4=F، 001/0=P) در مرحله پس آزمون موثر است و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار گزارش شد (05/0= P). نتیجه گیری: نقش بازی آموزشی گروهی در روند رشد جسمانی و روحی- روانی کودکان انکارناپذیر است؛ آموزش لذت بخش، رویکردی است که در آن کودکان بازی می کنند و یادگیری با فعالیت های لذت بخش صورت می گیرد. این پژوهش نیز نشان داد که آموزش به سبک مبتنی بر محیط یادگیری سازنده گرا می تواند با روندی خوشایند و لذت بخش یادگیری همیارانه و رشد اجتماعی کودکان را افزایش دهد.

Effect of play based on constructivism learning environment on collaborative learning and social development of children

Aim: This study aimed to investigate the effect of a game program based on a constructivist learning environment on collaborative learning and social development of children. Method: The current study was a quasi-experimental research using a two-group design with a control group, pre-test, post-test, and follow-up phase. The statistical population of the research included all the children studying in the sixth grade of the elementary school in the 2nd district of Qazvin city in the academic year of 2018-2019 number of 20,450 people, of which 30 people were selected purposefully and randomly divided into two groups of 15 people, experimental and control. Two cooperative learning questionnaires by Johnson et al. (1999) and Elliott's social growth (1990) were used to collect data. For the experimental group, a game based on a constructivist learning environment was implemented, and the control group was waiting. The data were analyzed using the variance of repeated measures. Results: The results showed that the game program based on a constructivist learning environment is effective in cooperative learning (F=32.20, p=0.001) and on the child's social development (F=4.49, P=0.001) in the post-test phase, and this effect was reported in the stable follow-up phase (P = 0.05). Conclusion: The role of group educational games in the process of physical and mental-psychological development of children is undeniable; enjoyable education is an approach in which children play and learning takes place with enjoyable activities. This research also showed that education based on a constructivist learning environment can increase cooperative learning and social development of children with a pleasant and enjoyable process.

تبلیغات