آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی وضعیت کارکردهای نوین رهبری در سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی و ارائه الگوی مناسب برای توسعه وضعیت موجود در آن سازمان ها می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت موضوع و روش، از نوع تحقیقات آمیخته تشریحی (کمی- کیفی) است. این پژوهش در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، در بخش پژوهش کمی، مدیران و رؤسا و کارشناسان متخصص در سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی است و در بخش پژوهش کیفی، مدیران سازمان های دولتی، خبرگان و استادان دانشگاهی در استان آذربایجان غربی است. برای گردآوری داده های پژوهش، در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای چارچوب نظری «سانجای ساکسنا و پور نیما آواستی» بوده و در بخش کیفی، از سؤالات باز با روش مصاحبه نیمه ساختارمند و مصاحبه گروه های کانونی استفاده شد و برای تحلیل داده های نیز، در بخش کمی، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در این چارچوب برای آزمون نرمال بودن توزیع داده های جامعه از «کلموگروف اسمیرنف» و برای آزمون فرضیه ها از آزمون تی تک نمونه ای و آزمون تی-استیودنت و آزمون رگرسیون خطی و تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و در همه محاسبات و آزمون ها از نرم افزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شده است. در بخش کیفی، از جداول کدگذاری باز و مفهوم سازی و مضمون سازی و متغیر (تم) سازی به منظور طراحی و ارائه مدل های اصلی پژوهش استفاده شده است. براساس نتایج حاصل از این پژوهش در بخش کمی، سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی در حد کمتر از متوسط از کارکردهای نوین رهبری استفاده می نمایند به عبارت دیگر، وضعیت موجود کارکردهای نوین رهبری در سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی کمتر از حد متوسط است و براساس نتایج کیفی، الگویی برای توسعه وضعیت موجود کارکردهای نوین رهبری در سازمان های دولتی ارائه شد. در الگوی ارائه شده برای سازمان های دولتی 14 مضمون اصلی (متغیر اصلی) و 39 مضمون فرعی وجود دارد.  

Investigating the Situation of New Leadership Functions in Public Organizations of West Azerbaijan Province and Proposing an Appropriate Model for Developing the Current Situation

The main purpose of this study was to investigate the status of new leadership functions in public organizations in West Azerbaijan province and propose an appropriate model for the improvement of the existing situation in them. The present research was applied in terms of purpose and mixed descriptive (quantitative-qualitative) in terms of nature and method. This research was conducted in two parts, quantitative and qualitative. The statistical population of this research in the quantitative section was managers, heads, and specialized experts in government organizations of West Azerbaijan province, and in the qualitative section were the managers of public organizations, elites, and university professors in West Azerbaijan province. To collect data, in the quantitative research section, a researcher-made questionnaire based on the theoretical framework of "Sanjay Saxena and Pour Nima Avasti" was used and in the qualitative section, open-ended questions were used through semi-structured interviews and focus group interviews. Descriptive and inferential statistics were used to analyze data in the quantitative part. In this framework, Kolmogorov-Smirnov was used to test the normality of the data distribution of the population, and one-sample t-test, t-student test, linear regression test, structural equation analysis, and confirmatory factor analysis were used to test the research hypotheses. SPSS and AMOS software was used in all calculations and tests. In the qualitative part, open coding tables, conceptualization, thematicization, and variable (theme) construction were used to design and present the main research model. According to the results of this research in the quantitative section, public organizations of West Azerbaijan province use new leadership functions to a lesser extent than the average. In other words, the current situation of new leadership functions in government organizations of West Azerbaijan province is less than average. Based on the results of qualitative research, a model for developing the current status of new leadership functions in government organizations was proposed. In the proposed model for government organizations, there are 14 main themes (main variable) and 39 sub-themes.

تبلیغات