تاثیر ظرفیت هیجانی محرک بر همنوایی حافظه: نقش همدلی عاطفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۱۶۵ - ۱۸۲
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
مقدمه: همنوایی حافظه زمانی رخ می دهد که حافظه افراد تحت تأثیر یکدیگر قرار بگیرد. معلوم شده که حافظه ما برای محرک های دارای ظرفیت هیجانی قوی تر است و همدلی افراد نیز بر میزان تاثیرپذیری آنها از محرک های هیجانی مؤثر است. بنابراین، می توان انتظار داشت ظرفیت هیجانی تصاویر و میزان همدلی افراد بر همنوایی حافظه آنها تاثیر داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ظرفیت هیجانی تصاویر بر میزان همنوایی حافظه و بررسی نقش همدلی افراد در این رابطه بود. روش: 400 دانشجوی دختر که به طور تصادفی انتخاب شده بودند از نظر میزان همدلی غربالگری شده، سپس نمونه نهایی براساس تحلیل توان آماری به تعداد 60 نفر به صورت تصادفی از چارک های بالا و پایین نمرات همدلی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه همدلی عاطفی(QMEE) و یک آزمون حافظه بازشناسی با استفاده از سیستم تصاویر عاطفی بین المللی (IAPS) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس مکرر و تحلیل کوواریانس مخلوط (SPANCOVA) داده ها نشان داد که همنوایی حافظه در تصاویر با ظرفیت هیجانی منفی نسبت به سایر سطوح ظرفیت هیجانی کمتر رخ داده است (005/0> p). بین افراد دارای همدلی زیاد و کم در میزان همنوایی حافظه در تصاویر با ظرفیت هیجانی مختلف تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با وجود آن که تفاوتی در میزان همنوایی حافظه بین افراد همدل بالا و پایین مشاهده نشد، افراد در تمام ظرفیت های هیجانی دچار همنوایی حافظه می شوند اما این همنوایی در اطلاعات فاقد بار هیجانی بیشتر است.The Effect of Emotional Valence of Stimulus on Memory Conformity: The Role of Affective Empathy
Aim: Memory conformity occurs when people's memory is affected by each other. It has also been shown that our memory is better for stimuli with emotional valence. People's empathy also affects the extent to which they are affected by emotional stimuli. This study aimed to investigate the effect of the emotional valence of remembered images on memory conformity and the role of empathy in this regard. Method: The statistical population was 400 female university students screened for empathy based on statistical power analysis, and the sample of 60 students were randomly selected from the upper and lower quartiles of empathy scores. The Questionnaire Measure of Emotional Empathy (QMEE) and a recognition memory test using the International Affective Picture System (IAPS) was used to collect data. Results: The results of one-way repeated measures ANOVA and Split-Plot (mixed) analysis of variance (SPANOVA) for data analysis showed that memory conformity occurred in images with negative emotional valence less than in other levels of emotional valence (p<0.005). There was no significant difference between participants with high and low empathy in terms of memory conformity in images with different emotional valence. Conclusion: Although there was no difference in the degree of memory conformity between high and low empathy individuals, individuals experience memory conformity at all emotional valences. This conformity is greater in information without emotional capacity.