آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

اختلالات عصبی رشدی، اختلالاتی هستند که در آن ها رشد و تحول مغز یا دستگاه عصبی مرکزی در دوران رشد مختل می شود و هم زمان با رشد فرد بر حافظه، توانایی یادگیری، هیجانات و روابط اجتماعی تأثیر منفی می گذارد. برای بهبود ابعاد رشد ازجمله رشد شناختی، هیجانی، عاطفی و شناخت اجتماعی این افراد، برنامه های مختلفی وجود دارد که در این میان آموزش نظریه ذهن، یکی از بحث برانگیزترین موضوعات مطرح شده در روانشناسی تحولی است. پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و باهدف ترکیب پژوهش های انجام شده درزمینه آموزش نظریه ذهن و ابعاد رشدی فراگیران دارای اختلالات عصبی رشدی انجام شده است. جامعه آماری فراتحلیل حاضر پژوهش های در دسترس مرتبط با آموزش نظریه ذهن و ابعاد رشد است که در بین سال های 1388 تا 1400 منتشرشده اند. بر اساس ملاک های تعریف شده ورود و خروج پژوهش های اولیه و نیز تحلیل حساسیت 64 اندازه اثر از 22 مطالعه اولیه توسط نرم افزار CMA موردبررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اندازه اثر خلاصه مدل تصادفی برابر با 687/0 بود که ازنظر آماری معنی دار بوده و بیانگر تاثیر مثبت آموزش نظریه ذهن و به کاربستن آن بر ابعاد رشدی فراگیران است.

Meta-Analysis of the Effectiveness of Interventions Based on Mind Theory on Developmental Dimensions (Cognitive, Social, Emotional and Social Cognition) of Learners with Developmental Neurological Disorders

Neurodevelopmental Disorders are disorders in which the development of the brain or central nervous system is impaired during development and, as a person grows, they negatively affect memory, learning ability, emotions, and social relationships. To improve the dimensions of development, including cognitive, emotional, emotional and social cognition of these people, there are various programs, among which teaching the theory of mind, is one of the most controversial issues in developmental psychology. The present study was conducted by meta-analysis method with the aim of combining the researches done in the field of teaching the theory of mind and developmental dimensions of learners with developmental neurological disorders. The statistical population of the present meta-analysis is the available research related to teaching the theory of mind and the dimensions of growth, which were published between 2009 and 1400. Based on the defined criteria of entry and exit of initial studies and sensitivity analysis, 64 effect sizes from 22 initial studies were reviewed and analyzed by CMA software. The results showed that the effect size of the random model summary was equal to 0.687 which was statistically significant and indicates the positive effect of teaching the theory of mind and applying it on the developmental dimensions cognition of children.

تبلیغات