آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کنش های اجرایی (حافظه کاری، توجه پایدار و بازداری پاسخ) در افراد دارای اختلال احتکار و بهنجار انجام گرفت. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود و جامعه آماری آن را افراد مراجعه کننده به مرکز بهداشت شماره 3 شهر مشهد در نیمه نخست سال 1396 تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل 30 از افراد دارای اختلال احتکار و 30 نفر از افراد بهنجار بود. گردآوری داده ها با مصاحبه ساختاریافته، نسخه بازنگری شده رفتار ذخیره ای فراست و استکتی (سال)، آزمون های کامپیوتریان- بک و دیداری- شنیداری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان افراد دارای اختلال احتکار و افراد بهنجار در پاسخ های درست (001/0=P، 55/38=F)، توجه پایدار شنیداری (001/0=P، 48/61=F) و توجه پایدار دیداری(001/0=P، 49/12=F) وجود دارد و افراد دارای اختلال احتکار از میانگین کمتری برخوردارند. در میانیگن زمان واکنش تفاوت ها معنادار بوده (001/0=P، 36/684=F) و افراد بهنجار میانگین بالاتری داشتند. در بازداری پاسخ دیداری و شنیداری تفاوت معناداری به دست نیامد(05/0<P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد افراد دارای اختلال احتکار در کنش های اجرایی (حافظه کاری و توجه پایدار) ضعیف تر از افراد بهنجار است.

The Comparison of Excecutive Functions in People with Hoarding Disorder and Normal People

Aim: This study aimed to compare the executive functions of patients with hoarding disorder and normal people in the city of Mashhad . Method: The design of the present study was causal-comparative and its statistical population consisted of people referring to Health Center No. 3 in Mashhad in 2017. The statistical sample included 30 individuals with hoarding disorder and 30 non-clinical participants. Data was collected using a structured interview, the revised version of Frost and Stecti storage behavior (SAL), and Back and visual-auditory computer tests. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. Results: The research findings showed a significant difference between people with hoarding disorder and people without clinical symptoms in answers (P = 0.001, F = 55.38), sustained auditory attention (P = 0.001, 48.61), and sustained visual attention (P=0.001, F=49.12) and people with hoarding disorder have a lower mean. In the mean reaction time, the differences were significant (P=0.001, F=36.684) and people without clinical symptoms had a higher mean. There was no significant difference in visual and auditory response inhibition (P<0.05). Conclusion: The research results showed that the performance of people with hoarding disorder in executive actions (working memory and sustained attention) is weaker than those without clinical symptoms. .

تبلیغات