آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

اضطراب امتحان از جمله مشکلات روان شناختی رایج در دوره تحصیل است و پیامدهای روان شناختی مهمی در پی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی برکاهش استرس و تحریک الکتریکی مستقیم قشر مغز در بهبود علائم اضطراب در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان انجام شد. این پژوهش مطالعه ای نیمه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال اضطراب امتحان دوره اول متوسطه شهر اشکذر در سال 1399 بودند که تعداد 48 نفر از آنان به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایابی شدند. جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن (1997) روی هر دو گروه آزمایشی انجام شد. گروه آزمایش"الف"به مدت 8 جلسه یک ساعته مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و گروه آزمایشی"ب" 10 جلسه 20 دقیقه ای تحریک الکتریکی مستقیم قشر مغز دریافت کردند، در این فاصله گروه کنترل، درمانی دریافت نکردند. پس از پایان مداخله ها، مجددا از هر سه گروه، پس آزمون به عمل آمد و سرانجام پیگیری دوماهه انجام شد. نتایج نشان داد درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و تحریک مستقیم قشر مغز هر دو در بهبود علائم اضطراب مؤثر بودند (05/0p<). در مقایسه دو روش بر کاهش علائم اضطراب امتحان، اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قوی تر بود. بنابر نتایج به دست آمده می توان از فنون مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک مستقیم قشر مغز در کاهش علائم اضطراب امتحان دانش آموزان بهره برد.

Comparison of the effectiveness of mindfulness therapy based on stress reduction and electrical stimulation of the cerebral cortex (TDCS) in improving anxiety symptoms of students with test anxiety

Test anxiety is one of the most common psychological problems in the study period and has important psychological consequences. The aim of this study was to compare the effectiveness of stress-based mindfulness therapy and direct electrical stimulation of the cerebral cortex in improving anxiety symptoms in students with test anxiety. This study was a quasi-experimental study with a control group and pre-test, post-test and follow-up design. The statistical population included all students with anxiety disorder in the first year of high school in Ashkzar in 2020, 48 of whom were selected by multi-stage cluster sampling and randomly assigned to two experimental groups and a control group. To collect data, Friedman (1997) test anxiety questionnaire was performed on both experimental groups. Experiment group "A" received 8 sessions of one-hour mindfulness intervention based on stress reduction and experimental group "B" received 10 sessions of 20 minutes of direct electrical stimulation of the cerebral cortex, during which the control group did not receive treatment. At the end of the interventions, post-test was performed again in all three groups and finally a two-month follow-up was performed. The results showed that mindfulness therapy based on stress reduction and direct stimulation of the cerebral cortex were both effective in improving anxiety symptoms (p<0.05). Compared to the two methods on reducing test anxiety symptoms, the effectiveness of stress-based mindfulness was stronger. According to the results, mindfulness-based techniques and direct stimulation of the cerebral cortex can be used to reduce students' test anxiety symptoms.

تبلیغات