آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مفهوم قوامیت مرد بر زن با خوانشی جدید از آیات 19 و 34 سوره نساء به شیوه توصیفی- اسنادی انجام شد. بدین منظور کلیه آثار علمی مکتوب به ویژه کتب تفسیر از سده دوم هجری-قمری تا کنون مورد بررسی قرار گرفت. با بررسی های انجام شده، مطالعه ای که به طور مستقل موضوع پژوهش حاضر در آن بررسی شده باشد، یافت نشد. نتایج نشان داد که نوع فهم مسئولیت مهم قوامیت مرد بر زن در سده های مختلف، دیدگاه های متفاوتی را در تفاسیر پدید آورده است. بررسی دیدگاه بعضی از مفسرین پیشین تا قرن سیزدهم هجری، نشان دهنده نوعی تحکم و تسلط مرد بر زن است که سوء استفاده از این تعابیر در روابط همسران چالش ایجاد کرده و با معاشرت به معروف در تقابل است. از قرن چهاردهم تعابیر قوامیت مرد بر زن تحول و تجدد قابل توجهی پیدا کرده است؛ نگاه مفسرانی همچون سید قطب، علامه طباطبایی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی و غیره با محوریت حق معاشرت به معروف در چگونگی قوامیت مرد بر زن، ضمن انعطاف بخشیدن به مفهوم قوامیت، کانون خانواده را از هرگونه تعابیر تحکمی دور نموده و تعابیری همچون خدمتگزاری، حمایت، سرپرستی، حراست و نظارت را جایگزین آن نموده است.

Recognizing the Concept of Male Superiority over Women through a New Reading of the Verses 19 and 34 of Surah Nesa

This descriptive-documentary study aimed to recognize the concept of male superiority over women through a new reading of the verses 19 and 34 of Surah Nesa; thus, all written scientific sources, especially the books of interpretation from the second century AH to now, were reviewed, and there was no research that examined the subject of this study. According to the results, the how of understanding the important responsibility of male superiority over women in different centuries has created different ideas in the books of interpretation. Analyzing some previous interpreters' views until the thirteenth century A.H. indicates a kind of male domination over women that the misuse of these concepts provides a challenge in couples' relationships, and it is contrary to good behavior. From the fourteenth century, the concepts of male superiority over women have extremely changed; some interpreters' views such as Seyed Ghotb, Allameh Tabatabaei, Ayatollah Makarem Shirazi, Ayatollah Javadi Amoli, etc. based on good behavior in terms of the quality of male superiority over women, while making the concept of superiority flexible, remove the family center from any domineering interpretations and replace it with expressions like service, support, guardianship, protection, and supervision.

تبلیغات