تحلیلی آینده پژوهانه از نقش محوری رسانه در شکل گیری سبک زندگی نسل آلفا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تغییر در سبک زندگی به معنای تحول در ابعاد مختلف زندگی از جمله ابعاد فرهنگی، آموزشی، تربیتی و... است و از موارد حائز اهمیت در طبقه بندی نسل ها به حساب می آید. از این رو، سبک زندگی، ذهنیت و طرز تفکر نسل های مختلف، همواره از موضوعات موردتوجه پژوهشگران حوزه های گوناگون بوده است. هدف این پژوهش، ارائه تحلیلی آینده پژوهانه از سبک زندگی نسل آلفا و بررسی نقش رسانه در ساخت این سبک زندگی است. در این راستا، با استفاده از روش تحلیل محتوای عرفی و استقرایی و با مرور نظام مند محتواهای علمی پیرامون نسل ها و به خصوص نسل آلفا، تغییرات در سبک زندگی این نسل، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان داد که پنج مفهوم محوری: 1. فناوری، 2. بازی و سرگرمی، 3. خانواده، 4. آموزش و 5. اشتغال، عمده ترین سرفصل های مطالعه و تحلیل نسل آلفا هستند و رسانه به صورت کاملاً آشکار در تمام این ابعاد، نقشی پررنگ دارد. نسل آلفا نسل سبک زندگی متاورسی است و زندگی این نسل نه تنها با رسانه، بلکه در رسانه جاری خواهد بود. این نوع سبک زندگی، افرادی که با این نسل در ارتباط هستند را با چالش هایی مواجه خواهد کرد که لازم است جامعه به منظور جلوگیری از ایجاد تعارض، خود را با این تغییرات درگیر کند تا بتواند تعاملی سازنده ای با آنها داشته باشد.A Futuristic Analysis of the Central Role of the Media in Shaping the Lifestyle of the Alpha Generation
Lifestyle change means change in various aspects of life, including cultural, educational, and training aspects, and is considered one of the important issues in the classification of generations. Therefore, the lifestyle, mentality and way of thinking of different generations has always been a topic of interest for researchers in various fields. The aim of the present study was to provide a futuristic analysis of the lifestyle of the alpha generation and to investigate the role of the media in constructing this lifestyle. Thus, by using customary and inductive content analysis method and with a systematic review of the scientific content about generations, especially the alpha generation, the lifestyle changes of this generation was examined. The results showed that five central concepts of 1. technology, 2. games and entertainment, 3. family, 4. education and 5. employment are the main topics of study and analysis of the alpha generation and the media quite clearly plays an important role in all these dimensions. The alpha generation is the generation of the metaverse lifestyle, and the life of this generation will be going not only with the media, but also in the media. This kind of lifestyle will challenge the people who come into contact with this generation, and in order to avoid conflict with this generation, societies will have to engage with these changes in order to interact constructively with them.