چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی روش های آموزش آموزه های دینی در مقطع ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و در این راستا، اصول آموزش آموزه های دینی شامل اصل سهولت، اصل تدریج، اصل مداومت و استمرار، اصل آگاهی بخشی و اصل تفاوت های فردی مورد بررسی قرار گرفت. روش های آموزش آموزه های دینی شامل روش استفاده از مثال، روش استفاده از داستان، روش یادآوری نعمات خداوند و روش نمایشی (نمادین) نیز در این پژوهش مطالعه شدند. نتایج نشان داد در مورد روش های آموزش مفاهیم  دینی، باید همه عوامل محیطی، شخصیتی و درونی کودک در نظر گرفته شود تا متناسب با آن شرایط، بهترین روش انتقال مفاهیم ارائه گردد.

A Study of the Methods of Teaching Religious Courses in the Elementary Grades

The purpose of the present study is to review the methods of teaching religious courses in the elementary grades. The research method is descriptive-analytic and in this regard, some principles of teaching religious courses including comprehensibility, gradual education, perseverance and persistence, raising awareness, and personal differences were explored. The methods of teaching religious courses such as using examples and stories, reminding students of God’s blessings, and theatrical (symbolic) methods were also studied in this research. The results showed that as for methods of teaching religious courses, all environmental, personality, and inner factors related to a child should be considered so that the best way to transmit concepts, suitable for the condition, would be adopted.

تبلیغات