واکاوی پیامدهای یادگیری به شیوه معکوس مجازی از نگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی پیامدهای یادگیری به شیوه معکوس مجازی از نگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شد. با توجه به ماهیت پژوهش، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 9 نفر از دانشجومعلمان، داده های اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش تحلیل مضمون و از نرم افزار MAXQDA11 به عنوان یک شیوه کمکی در واردکردن داده ها استفاده شد. یافته های حاصل از ادراک دانشجومعلمان در خصوص پیامدهای این روش در 6 مضمون اصلی افزایش صلاحیت های فناوری، ارتقاء و بهبود یادگیری، بهبود مهارت ها ی اجتماعی و ارتباطات، روانشناختی، شخصی سازی یادگیری و کنترل و تنظیم یادگیری خلاصه شد. ادراک دانشجومعلمان نشان می دهد که از نگاه آن ها استفاده از کلاس معکوس مجازی گامی مثبت در ارتقا سطح آموزشی و دارای پیامدهای مثبتی در ابعاد مختلف است. یادگیری به شیوه معکوس مجازی می تواند آموزش را برای فراگیران اثربخش تر و شخصی سازی نماید و مسئله آموزش در کنترل دانشجویان از لحاظ زمانی، مکانی و سرعت قرار گیرد تا آن ها بتوانند آموزش را متناسب با سرعت یادگیری خود تنظیم کنند.Teaching how to prepare a topographic map and digital elevation model in the course of map reading and cartography
One of the active and practical methods for teaching map reading and cartography for undergraduate students is teaching topographic map and digital elevation model. The purpose of this study is to teach the steps of preparing a topographic map and a digital height model. The software used in this research is Google Earth Pro and Arc Map. This research is of practical and educational type. The case study is related to a small part of the Haraz river valley and its surrounding heights in the central Alborz mountain range. Google Earth software was used to prepare the height data of the points, in Arc Map software, to convert the points file into a raster file, an interpolation process was done and after several processes topographic map and DEM of the area were produced. by producing a map; Different map reading techniques, location of points, map guide (Legend), map scale, concept of level lines, height reading from measurement curves, slope display, river valley display, mountain range, measurement on topographic maps and profile drawing, etc. He taught others in a practical way. According to the course headings of map reading and cartography, in addition to the theoretical topics of the course, students learn the process of preparing a topographic map and a digital model of elevation using application software, which is both for their future career and in map preparation. Those who need it for a scientific research paper will be very useful.