نهادهای تأثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس (ساختارها، وظایف و عملکردها)
آرشیو
چکیده
این پژوهش در زمینه بهبود روش های آموزش جغرافیا و با هدف شناسایی ساختارها، وظایف و عملکرد نهادهای تاثیر گذار بر آموزش جغرافیا در مدارس و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود روند فعالیت آتی آن ها صورت گرفته است. روش کار بر مبنای تحلیل اسنادی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه اسناد موجود در پایگاه های اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان های زیر مجموعه آن و همچنین موسسات انتشاراتی و کمک آموزشی و نهادهای غیر انتفاعی آموزشی بوده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که این نهادها را می توان به دو دسته کلی دولتی و غیر دولتی تقسیم کرد. نهاد های دولتی شامل سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، گروه های آموزشی معلمان و انجمن های علمی دانش آموزی می باشند که عملکردی تکلیفی داشته و سعی داشته اند با الهام گرفتن از اسناد ملی، منابع آموزشی را به روز نموده و در راستای اجرایی کردن آن ها در مدارس گام بردارند. نهادهای دسته دوم نیز که غیر دولتی محسوب می شوند، شامل موسسات انتشاراتی و کارتوگرافی خصوصی و انجمن های علمی دبیران جغرافیا می باشند که عملکردی مستقل داشته و تلاش هایی را در جهت تامین منابع علمی و ابزارهای کمک آموزشی در مدارس انجام داده اند. با توجه روند روبه رشد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش پیشنهاد می شود که نهادهای دولتی به سمت عدم تمرکز و تنوع بخشی به روش های تدریس و نهاد های غیر دولتی به سمت تنوع تولیدات آموزشی با تاکید بر بازی های آموزشی هوشمند حرکت نمایند.The role of storytelling on learning and interest in the content of social identity lesson (A study based on action research method)
Storytelling removes barriers to creativity and provides problem-solving power for students. The main purpose of the study was to improve students' social identity by using one of the active learning methods, namely storytelling, and learning. Therefore, the research seeks to answer the question of whether is it possible to improve students' learning and interest in the content of the social identity course by using storytelling? The method of this research is action research (research in practice). The research sample consisted of 26 experimental students and 28 mathematics-physics students of Ali ibn AbiTaleb (AS) school in Ferdis (twelfth grade) and 70 twelfth grade teachers of Alborz province (human group), who were randomly selected. In this study, two categories of evidence were used to collect information. The first category of evidence included the traditional test (test-descriptive) of students and a survey of teachers. And the second category of evidence included storytelling (including tools that enhance active learning). The results of the first evidence indicated the poor performance of students (with an average score of 12) as well as their low interest in the subject. But the results of the second evidence showed that the use of the storytelling method leads to improved learning (with an average score of 16) and increased students' interest in the relevant lesson.